Andvake af Jon Fosse

Oprettet: 07.12.2010 - 19:44

Bog: "Andvake" af Jon Fosse

Skæbnetung fortælling med bibelske associationer om et purungt par, der forstødt fra landsbyen desperat søger natlogi i en regnfuld og kold storby - Pigen er højgravid, og sammen mindes de tid

Jon Fosse
Karsten Sand Iversen
Batzer & Co

Enkel og smuk lille roman om at finde fodfæste i livet – Norges store dramatiker har igen sat ord på menneskets grundvilkår

Et ungt par, en spillemand og hans kæreste, vandrer fra dør til dør og søger husly – men forgæves. Alt er optaget, og de bliver desperate, fordi den unge pige er højgravid.

Den historie er hørt før, mest markant for 2010 år siden i disse dage.

Jon Fosse giver i ’Andvake’ sit bud på historien. Asle og Alvilda har forladt bygden, tvunget væk af omstændighederne, de tror at i ”storbyen” Bjørgvin er der både husly og arbejde. Men nej!

Asle har sin egen måde at løse problemer på, ikke efter bogen, men et resultat af omstændighederne og af hans store kærlighed til Alvilda, som han vil gøre ALT for – og det gør han.

Jon Fosse er en af Norges største forfattere og dramatikere, han har vundet flere store priser, bl.a. Det Svenske Akademis nordiske pris i 2007. Hans sprog og stil er helt unik, enkel og enestående.

Han fortæller den enkleste historie i verden, så den kravler ind under huden på læseren. Uafrystelig er beretningen om de to unge i regnen, deres forhistorie og deres store kærlighed til hinanden.

Hvad vil man selv gøre, hvis der står to fremmede uden for ens dør en regnfuld oktoberaften? Vil man lukke dem ind? Vil man have besværet, hvis nu pigen nedkommer? Hvad stiller man i det hele taget op med de fremmede, der banker på ens dør?

Ordet ”Andvake” er et gammelt norrønt ord og betyder søvnløshed, nattevågen, en vågende ånd/sjæl.