Al kærligheds begyndelse af Judith Hermann

Oprettet: 19.04.2016 - 13:43

Bog: "Al kærligheds begyndelse" af Judith Hermann

En dag, da Stella er alene hjemme, ringer en ung ukendt mand på døren. Han vil tale med hende. Der er noget foruroligende over ham, og Stella lukker ham ikke ind.

Judith Hermann
Judyta Preis og Jørgen Herman Monrad
Batzer & Co.

Stella lever et stille liv indtil den dag, det ringer på hendes dør, og der står en ung mand udenfor, som hun ikke kender. Uhyggelig, skræmmende og meget velskrevet roman om at blive stalket.

”Han siger, goddag. Vi kender ikke hinanden. Du kender mig ikke. Men jeg kender dig af udseende, og jeg vil gerne tale med dig på et tidspunkt. Har du tid?”

Stella bor i et hus i udkanten af byen sammen datteren Ava og manden Jason, som arbejder langt væk, så derfor er hun ofte alene. Hun har en veninde, men hun bor også langt væk. Stella er hjemmesygeplejerske. Alt i alt et ganske almindeligt liv. Indtil den dag, den unge mand, Mister Phister, ringer på hendes dør for at tale med hende. Hun lukker ikke op, men han bliver ved med at vende tilbage, og så begynder han at lægge mærkelige beskeder og sære ting i hendes postkasse.

Stella bliver mere og mere utryg, samtidig med at hun på en eller anden måde også bliver lidt fascineret af Mister Phister. Hun forsøger ikke at tænke på ham, men det er umuligt. På et tidspunkt slår hun begrebet stalking op og læser blandt andet, at man kan kategoriseres som stalkingoffer, hvis man udsættes for mindst to forskellige former for adfærd, der krænker ens privatsfære. Disse skal have en varighed på mindst otte uger og fremkalde angst.

Angsten kryber lige så stille ind under huden på Stella. Samtidig med at hun bliver mere og mere usikker på sig selv, på om Jason mon elsker hende og på om hun gør det rette på arbejdet, bliver man som læser også mere og mere usikker på, hvem Stella i det hele taget er.

Judith Hermann er en af de helt store tyske forfattere med et meget rost forfatterskab bag sig. Al kærligheds begyndelse er hendes første roman efter en lang række novellesamlinger, og i romanen har hun heldigvis bevaret sit meget ordknappe og præcise sprog.  Det er en fornøjelse at læse hvordan hun formår at blande de helt realistiske hverdagsbeskrivelser med poesi og efterhånden også en truende uhygge. Det er umuligt ikke at blive berørt af Stellas historie, men egentlig også af Mister Phisters.

Emnet stalking er efterhånden berørt i flere romaner. Både i kriminalromaner som for eksempel Lars Keplers ’Stalker’ fra 2014,  men også i mere psykologiske romaner som ’Brudekjolen’ af Pierre Lemaitre fra 2016.

Romanen er oplagt for læsekredse. Der er meget at tale om og mange muligheder for fortolkning.

Oprindeligt skrevet af Anne Grete Jacobsen, Litteratursiden.