Af sted, til stede af Pia Juul

Oprettet: 30.08.2012 - 11:27

Bog: "Af sted, til stede" af Pia Juul

55 noveller og episoder, som afsøger det at være til stede og det at være på farten, både konkret og i overført forstand

Pia Juul
Tiderne Skifter

Tilsyneladende handler novellerne om hverdagsagtige ting, men i hver eneste lille historie sker der noget andet og mere under overfladen. Det er imponerende flot fortalt med forbavsende få ord.

Fascinerede, hvor meget få ord kan sige og hvor store fortællinger, korte noveller kan udtrykke. Pia Juul har altid været en mester i novellekunsten, men det er som om, hun i denne novellesamling, skærper sin evne yderligere. Forfatteren kalder ’Af sted, til stede’ for noveller og episoder, og samlingens korteste fortælling må siges at høre til ”episoder”. Alligevel rummer de få linjer en historie:

”En snestorm udsatte deres møde. Det føltes som en katastrofe, men de kunne ikke vide, at der var tid nok”.

I de få linjer kan der gemme sig en hed kærlighedshistorie, måske en kærlighedshistorie, der udvikler sig til et livslangt ægteskab. Min fantasi er i hvert fald straks i gang med at digte videre.

Novellesamlingen handler, som også titlen fortæller, om at tage af sted, flytte sig og om at være til stede. En ung pige har besluttet sig for at flytte fra København til Aarhus for at læse. Det er ikke let at flytte fra en dominerende mor, der helst vil bestemme både hvor og hvad, datteren skal læse.

En anden ung pige skal sige farvel til sin folkeskoleklasse. Hele dagen sidder hun for sig selv og tænker på, hvordan hun engang vil mindes sin sidste skoledag. Hun tænker, at hun elsker sin klasse, men i virkeligheden er hun slet ikke til stede i det samvær, de andre i klassen har.

I en af novellerne blander en forfatterstemme sig i sin egen tekst. I den i øvrigt rigtigt gode novelle ’Patientens mand’ siger forfatteren pludselig; ” Se, alt dette her burde jeg overhovedet ikke have fortalt om Lissy. Nu vil du se Lissy som en melankolsk midaldrende gynækolog med eget hus og brændeovn og barnløse naboer. Det er hun også, men det var slet ikke det, jeg ville fortælle dig om hende. Hun er en kold og kølig skid..”

Tilsyneladende handler Pia Juuls noveller om hverdagsagtige ting, men i hver eneste lille historie sker der noget andet, noget mere, under overfladen. Hun skyder en lille sætning ind, der ændrer historien, eller sætter det netop læste i perspektiv. Eller det drejer historien i en helt anden retning, end man havde forestillet sig. Det er imponerende flot fortalt med forbavsende få ord.