1Q84 - bog 1 af Haruki Murakami

Oprettet: 10.10.2011 - 14:38

Bog: "1Q84 - bog 1" af Haruki Murakami

Aomame er en 30-årig smart pige, uddannet kampsportsinstruktør men arbejder pt som lejemorder - Tengo er matematiklærer med forfatterdrømme - Han skal omskrive en sær 17-årig piges s

Haruki Murakami
Mette Holm
Klim

Den japanske forfatters længe ventede roman 1Q84, med tydelig titelinspiration fra George Orwell, er ude på dansk. Den har været værd at vente på.

Haruki Murakami er et internationalt litterært fænomen. Han er desuden, usædvanlig populær for en japansk forfatter, men hans emnevalg og skrivemåde appellerer på tværs af grænserne til stort set alle litteraturinteresserede.

Romanen foregår i Tokyo i 1984, helt præcist i månederne april til juni, hvor vi primært følger to personers gøren og laden.

Tengo er en ung mand der underviser i matematik samtidig med at han skriver på sin første roman. Han bliver af sin udspekulerede forlægger Komatsu hyret til at omskrive en sygdomsramt teenagers romanmanuskript. Han fascineres af manuskriptet og fatter interesse for den unge pige.

Sideløbende hermed møder vi den  30-årige Aomame der blandt andet er kampsportsinstruktør. Forfatteren præsenterer os i '1Q84' for Aomame og Tengo i en række af dagligdags begivenheder og ret banale hændelser. Murakami er ligeledes sit lands historie bevidst, og smertefulde punktnedslag i Japans primært nyere samtidshistorie flettes ind i handlingsforløbet.

Haruki Murakamis elegante og omfattende måde at præsentere en kærlighedshistorie, med løbende referencer til litteratur og musik, giver læseren en oplevelse ud over det sædvanlige.

2.del af '1Q84' udkommer allerede i november måned i år, mens tredje og sidste del efter planen vil kunne læses i august 2012. Jeg glæder mig allerede til at se personerne og handlingsforløbene i '1Q84' udfolde sig endnu mere.

Originally published by Tonny Hornbæk, Litteratursiden.