Kvinderoller - kvinden som forfatter

Oprettet: 01.05.2016 - 12:00

Den ny kvindelitteratur skriver sig op imod forestillingen om det perfekte. Den vil ind under huden og fortælle hele sandheden. Ærligheden er hudløs.

Kvinden er kernen i det danske litteraturkredsløb. Det er kvinder, der skriver bøgerne, låner dem og læser dem, og uden at gå ind i en diskussion om, hvem der sidder på magten i det litterære miljø fra anmelderinstansen, over bøgerne og ind i forlagene, så sidder kvinderne godt i litteraturens sofa. Googler man kvindelige forfattere får man flere artikler, hvor der står, at de kvindelige forfattere løber med både pengene og læserne. Sådan har det ikke altid været!

Kvinden har været undertrykt og frataget privilegier gennem store dele af historien. Derfor er det også relevant med et tema om kvinden. Måske er det ikke korrekt at tale om, at det ene køn kan noget, det andet køn ikke kan, men kvindestemmen og den kvindelige litteratur har en anden klangbund end den mandlige. Derudover er der roller, som er forbeholdt kvinden, og netop en af disse roller har vi set mange eksempler på den seneste tid.

I Hans Otto Jørgensens alternative og prisbelønnede litteraturhistorie over det moderne gennembrud, Horden, har en række stemmer også fået nye stole i litteraturhistorien. En del af disse stemmer er kvindelige, og modsat en helhedspræget helteagtig tænkning, som har haft tendens til at præge mandens litteraturhistorie, er disse stemmer skrøbelige og personlighedsnære. Deri ligger deres nyhedsværdi og styrke.   

I artiklen Forfatteraben skriver Hanne Højgaard Viemose, at hun ikke mener, ”det er mere mandligt end kvindeligt at have et begær, at være rastløs, vred, frustreret, at forholde sig råt og nøgternt til begivenhederne.” Der er blevet plads til, at kvinden også kan være menneske og vise, hvem hun er. Det har banet vejen for en række værker, der ikke blot skildrer det at være mor, men i bogstaveligste forstand går i kødet på forestillingen om én bestemt mor – den perfekte. På en liste har de fået prædikatet Nye mødre i dansk litteratur, men indebrændtheden er næppe ny, den er bare endelig brændt igennem papiret.

Selvom kvinden har vundet sin selvstændighed, har hun ikke mistet sin rolle som kransekagefigur i samfundet. Hun er stadig prydende, pyntende og prægtiggørende. Samtidig har litteraturen en tendens til at ville ind under huden på den yndige, perfekte og glatte overflade. Det viser temaet gennem én klar tendens, nemlig opgøret med den perfekte moderrolle. 

Hos Hega Holst På træk er det sprut, sex og cigaretter i Thailand, Grünfeld er taget i sommerhus og holder sig i Stormskader heller ikke fra de våde varer, Viemose drømmer i Mado om at lade brysterne blive hjemme på køkkenbordet til fri men selvstændig benyttelse, Maja Lucas venter i Mor frustreret på, at den almoderlige kærlighed til barnet overvælder hende og hos Trisse Gejl skrider hverdagen lige så stille i Ulvekvinten. Disse mor-romaner står i klar kontrast til størstedelen af blogs og dameblade, hvor en pilsner i baggrunden ville være årsag til noget nær uendelig forargelse blandt læserne. 

Af anden fremragende og helt ny litteratur skrevet af de danske kvinder har vi Ida Jessens En ny tid, Henriette Rostrups Det år vi gik til begravelser og ikke mindst vinderen af Politikens litteraturpris, Maria Gerhardt med digtsamlingen Amagermesterer. Kristina Nya Glaffey giver i Mor og Busser moderrollen et tredje perspektiv, der hverken bekymrer sig om perfekt eller forfaldent, men måske i højere gradd undersøger, hvad og hvem moderen er, når forældrene begge er kvinder. Og hvis kvinden render rundt og er single eller bare ikke er blevet pålagt byrden 'mor', viser Stine Pilgaard i Lejlighedssange og Dorthe Nors i Skulder, spejl, blink, at kvindelitteraturen indeholder en god portion humoristisk sans midt i tilværelsens ulidelige kompleksitet. 

Temaet er et samarbejde med DR og landets biblioteker, der fra uge 19-21 kører en landsdækende kampagne om kvinder. 

BilagStørrelse
liste_kvinderoller.pdf742.69 kB
plakat_kvinderoller.pdf183.42 kB
powerpoint_kvinderoller.pps3.26 MB
0
Din bedømmelse: Ingen