Knud Erik Pedersen

Født den 4. juli 1934 i Skarpsalling, Vesthimmerland, som søn af husmand og landpost Anæus Pedersen og hustru Christine. Yngst af fire brødre.
Realeksamen fra Løgstør Mellem- og Realskole 1950, lærereksamen fra Ranum Statsseminarium 1956.
Ansættelse ved skoler i Sønder Felding, Vigersted og Boddum-Ydby i årene 1956-82.
Siden da forfatter på fuld tid.
Var i perioden 1991-97 medlem af Dansk Forfatterforenings S-styrelse og har siden 1995 siddet i bestyrelsen for Limfjordsegnens Litteratursamvirke.
Debut med "Puslinglandet" 1977.

Oprindelig publiceret ForfatterNet Løgstør - 8. september 1999  

Debut: 
1977
Land: 
Danmark
Links
Bøger
  • Bog: "Under kommando" af Knud Erik Pedersen

    Esben og Lise har fået job på en skole i Midtjylland. Esben indkaldes til militæret og underkastes den militære kadaverdisciplin, og det er ikke noget der bekommer Esben, som gennem 16 måneder må finde sig i utallige ydmygelser, inden han kan vende tilbage til konen og barnet og lærergerningen

    Forfatter: 
    Knud Erik Pedersen
    Udgivet: 
    2004
    Forlag: 
    Gyldendal
    Sidetal: 
    240
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Sommerblusset" af Knud Erik Pedersen

    Bogens forside

    Esben venter barn med kæresten og gifter sig, samtidig med at læreruddannelsen gøres færdig.

    Forfatter: 
    Knud Erik Pedersen
    Udgivet: 
    1999
    Forlag: 
    Gyldendal
    Sidetal: 
    202
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Esben i det fremmede" af Knud Erik Pedersen

    Esben er nu ca. 13 år. Han bliver spejder, fordi han gerne vil med på lejr i København. Men først skal han med spejderne på weekend. Om natten bliver de vækket af et ildskær. Heden brænder!

    Forfatter: 
    Knud Erik Pedersen
    Udgivet: 
    1996
    Forlag: 
    Gyldendal
    Sidetal: 
    163
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Esben ved skillevejen" af Knud Erik Pedersen

    I besættelsens sidste halvår, 1944-1945, består Esben, som den eneste fra Skarring, optagelsesprøven til mellemskolen og skal forlade landsbyskolen og klassekammeraterne for at tage til Strandby

    Forfatter: 
    Knud Erik Pedersen
    Udgivet: 
    1991
    Forlag: 
    Gyldendal
    Sidetal: 
    143
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "I fjederhammen" af Knud Erik Pedersen

    Underfundigt og nuanceret skildres Esbens oplevelser på et jysk seminarium i begyndelsen af 1950'erne, hans problemer med kærligheden og usikkerheden overfor den voksenverden, som han er på vej ind i

    Forfatter: 
    Knud Erik Pedersen
    Udgivet: 
    1989
    Forlag: 
    Gyldendal
    Sidetal: 
    257
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Esbens flugt" af Knud Erik Pedersen

    Efter at have læst i avisen om en jysk profet, der har spået, at verden vil gå under om 28 dage, bliver Esben utrøstelig, og han beslutter at løbe hjemmefra

    Forfatter: 
    Knud Erik Pedersen
    Udgivet: 
    1987
    Forlag: 
    Gyldendal
    Sidetal: 
    101
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Hanegal bag muren" af Knud Erik Pedersen

    Originaludgave: 1986

    Forfatter: 
    Knud Erik Pedersen
    Udgivet: 
    1986
    Forlag: 
    Hovedland
    Sidetal: 
    182
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Esbens hemmelighed" af Knud Erik Pedersen

    Esben går nu i 3. klasse. Han har skrevet et skuespil, som vennen Jakob absolut vil have, de skal opføre og tjene penge på. Esben får dog større succes som kaninejer

    Forfatter: 
    Knud Erik Pedersen
    Udgivet: 
    1985
    Forlag: 
    Gyldendal
    Sidetal: 
    129
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Joel og drømmefuglen" af Knud Erik Pedersen

    Den 10-årige Joel er syg af sorg, fordi han ikke må gøre det, han allerhelst vil, nemlig at tegne. Men under Jesus' besøg i deres landsby Kana bliver problemet løst

    Forfatter: 
    Knud Erik Pedersen
    Udgivet: 
    1985
    Forlag: 
    Det danske Bibelselskab
    Sidetal: 
    124
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Lystgården" af Knud Erik Pedersen

    En 16-årig drengs oplevelser i begyndelsen af 1950'erne, splittet som han er mellem et nordjysk landsbymiljø og det seminarium, som han er kommet ind på

    Forfatter: 
    Knud Erik Pedersen
    Udgivet: 
    1984
    Forlag: 
    Gyldendal
    Sidetal: 
    281
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Esben" af Knud Erik Pedersen

    Skildring af 6-årige Esbens små hverdagsoplevelser på et husmandssted i begyndelsen af besættelsestiden

    Forfatter: 
    Knud Erik Pedersen
    Udgivet: 
    1983
    Forlag: 
    Gyldendal
    Sidetal: 
    95
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Esben og Jakob" af Knud Erik Pedersen

    Esben er begyndt i skolen. En hævn p. g. a. nogle drillerier bliver så voldsom, at Esben og hans bedste ven Jakob tror, de er en slags mordere

    Forfatter: 
    Knud Erik Pedersen
    Udgivet: 
    1983
    Forlag: 
    Gyldendal
    Sidetal: 
    127
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Puslinglandet" af Knud Erik Pedersen

    Bogens forside

    Gennem en lille drengs oplevelser skildres livet i et nordjysk landsbymiljø under besættelsen

    Forfatter: 
    Knud Erik Pedersen
    Udgivet: 
    1977
    Forlag: 
    Gyldendal
    Sidetal: 
    272
    Lån bogen - Køb bogen
  • Bog: "Fra asken" af Knud Erik Pedersen

    En lille nordjysk landsby og dens beboere skildres gennem drengen Esben, der oplever overgangen mellem barndom og pubertet i tiden fra befrielsen i 1945 til han får realeksamen

    Forfatter: 
    Knud Erik Pedersen
    Udgivet: 
    1980
    Forlag: 
    Gyldendal
    Sidetal: 
    252
    Lån bogen - Køb bogen
Læs forfatteren

Hvad hånden former...

Troldkirken hedder en langdysse ca. 13 km. vest for Aalborg. Navnet antyder hvad egnens befolkning har regnet den for, og heller ikke Rigets øverste myndigheder forblev upåvirkede af dens kvaliteter. Allerede i begyndelsen af 1800-tallet blev den fredet – som ét af de første af vore oldtidsmindesmærker – og siden er der vel knap udgivet et eneste større værk om arkæologi i Danmark uden den har været omtalt og afbildet deri. Dens monumentale kammer pryder således omslaget til første bind af Politikens Danmarkshistorie fra 1962.

Ved det kammer stod jeg en solmættet høstdag i 1955. En hestetrukken selvbinder klaprede hverdagsligt på de skrånende agre nærved, men i min vibrende unge sjæl var der lyst højtid. "Overliggerens format gav en næsten knæfaldende veneration for de gamles viljestyrke og snille", anførte jeg i min dagbog, ikke helt upåvirket af Grundtvigs Gunderslevholmrus 147 år tidligere. Mit træge bondeblod bevirkede dog, at der blev sat et "næsten" foran knæfaldet.

Stående eller knælende – den blok er imponerende! En landboforening på udflugt, ca. 35 i alt, lod sig engang fotografere opstillet på overliggeren. Om det var at tage skyldigt hensyn til fredningsbestemmelserne, véd jeg ikke, men der skete intet uopretteligt. Sagnet vil endda vide at den kække fotograf i berettiget tillid til fædrenes bygningskunst turde gå ned i kammeret, inden dets overligger var befriet for menneskebyrden.

En lille menneskealder senere besøgte jeg igen stedet – igen i sol, men en hvinkold aprilblæst fejede hen over de lette jorde som alt for let lader sig byde op til fygedans – til bondens fordærv og turistøjnes plage.

Jeg fandt læ bag den to meter høje nordlige gavlsten og strakte blikket over Nørholm by og enge, Gjøl Bredning og langt ind i Vendsyssel mens jeg anstillede adskillige vidtløftige betragtninger om menneskets trang til vide udsyn. Engang bandt man helligkræfterne til den slags steder; nu plastrer man dem til med feriehuse, og deri er der en vis logik, al den stund netop feriehuse er repræsentative for vor tids fundamentaleste helligdom: den privat ejendomsret.

Allieret med aprilkulden drev mismodet over samtidens mangel på storhed mig på benene. Traveturen langs højens næsten ubrudte række af "vogtersten" satte cirkulation i blodet og øjet i stand til at nyde udsigten fra dyssens sydgavl, et bølgende himmerlandsk landskab, længst ude mod sydvest kronet af endnu ét af egnens markante oldtidsminder: Frendrup Nihøje.

For at komme godt i læ mens jeg gjorde et par notater, søgte jeg ned i kammeret, vistnok med den luftige bagtanke at rummets tidsbestandighed ville smitte af på de sammenføjede ord.

Da fik jeg en skræk i livet. Kammeret var befolket. En noget tilgroet fyr af ubestemmelig alder, iført brune fløjlsbukser og sømandsjakke, sad på hug i den mørkeste krog. Forfjamsket tyede jeg til et par kritiske bemærkninger om vejret. Han rystede på hovedet. Nogle vingeskudte gloser på skoleengelsk fremmede heller ikke den verbale kontakt. Hans hovedrysten blev dog mere energisk, og en besværet grimasse kunne kun med megen god vilje udlægges som et smil. Snarest betød den "skrub af !"

Den tolkning foretrak jeg i det mindste, navnlig da jeg opdagede at der nøjagtigt i kammerets midte var placeret tre påskeliljer på en sådan måde at deres stængler dannede en ligesidet trekant. Jeg var øjensynlig dumpet ned i én eller anden kulthandling !

Den form for sammenblanding af for- og nutid falder ikke i min smag. Mit tilbagetog var så forhastet at der overgik mit hoved den ære at tørne mod én af Rigets tiest fotograferede sten.

Det tog den ingen skade af.  

Inspiration

"Mangen forfatter skylder sine forbilleder så meget, at han aldrig taler om dem," siger Otto Weiss. Jeg står i gæld til mange, og det ville være fristende at skrive: Ingen nævnt, ingen glemt, men lad mig alligevel fremhæve nogle af de allervigste:

Blicher og Grundtvig, Andersen og Jacobsen, Thøger Larsen og Johs. V. Jensen, Albert Dam som ikke kan gå hånd i hånd med nogen, Heinesen og Laxness, Hamsun og Sandemose, Ekman og Lidman, Delblanc og Tunström. Ikke-nordisk litteratur beskæftiger mig kun (alt for) lidt, men Tolstoj og Dostojevskij har jeg dog læst det meste af, det samme gælder Max Frisch – og mit læseliv ville være fattigere uden Mark Twain og Joseph Heller.

Af film ser jeg alt hvad jeg kan overkomme – vigtigste instruktører er Dreyer, Bergman, Truffaut, Bunnuel, Kubrick og Woody Allen. Musik lytter jeg til over en bred front fra Gregoriansk via Mozart, Wagner og Mahler til Miles Davis – over for rock står jeg af. Maleriet står mig fjernere, men Bosch rumsterer jævnligt i min drømme, og den danskeste af alle, J. Th. Lundbye sætter jeg meget højt.

En dagligt tilbagevendende glæde – selv på den sureste novemberdag – er det at se på fugle.