Jan Hatt-Olsen

Født: 9.11.1959.
Debut: ISBN 87-90739-00-0;1: digte. 

Forældre; Thomas Hatt-Olsen og
Elisabeth Hatt-Olsen ( fødenavn Erzsebet de Kazinczy )

Cand.mag. i historie og filosofi, med speciale i William Blakes kosmos, fra Københavns Universitet 2003. Medlem af Dansk Forfatterforenings Lyrik Gruppe 1999.
Jeg er vokset op i Værløse, 30 meter fra Hareskoven. Skoven har en magi over sig, en magi det er svært at fortælle om, men hvis man lader hvert enkelt ord være magisk, lader hvert enkelt ord rumme sin historie, sine muligheder og sin fremtid, kan man foretage et magisk ritual, som hvert eneste digt der er skrevet er udtryk for, en ironisk kommentar til eller en parodi på. Alle tre, udtrykket, kommentaren, parodien, har sin berettigelse, har sin tid.
Jeg har altid skrevet digte - nogle gange i ord, nogle gange i materialer, sanseoplevelser, begivenheder, situationer som ord. Nogle gange som ord installeret i materialer, sanseoplevelser, begivenheder, situationer. Netop lyrik forstået ikke i en traditionel litterær betydning, men snarere som installationskunst, kontekstkunst, sitespecifik kunst, er ideen bag Tiara Trilogien: Del 1 "ISBN 87-90739-00-0;1" del 2 "SOM ORD HIGH FACT LOW FACT SAMPLE FACT" del 3 "VINTERORKIDÉER", hvor Tiara forlagnr. 90739 er trilogiens institutionelle forudsætning og samtidigt et ord i Tiara Trilogien [en synergi hvor tekst/kontekster skaber, skabes sammen] 
Da jeg blev optaget i Dansk Forfatterforenings Lyrik Gruppe , erklærede jeg til debutantaftenen, at jeg ikke opfattede mig som digter, men som installationskunstner der arbejdede med installationer af ord i det fysiske, materielle, betydningsbærende rum en bog er, og i dens kontekst, dens iscenesættelse. Ved at kalde sig digter føler jeg, at man indskriver sig i en lang litterær tradition, som jeg har stor respekt for, men som jeg ønsker at udfordre ( måske er det også bare en del af en lang litterær tradition).
Jeg er tiltrukket af William Blakes ide om at kunst/poesi skal forholde sig til verden og udtrykke verden. At den verden er en verden, hvor alt, alle mennesker, alle ting, selv den mindte ridse i en mursten, rummer indgangen til et levende univers af kunst/poesi.
Tiara-projektet er et åbent processuelt værk, der i princippet hele tiden er under udvikling. Jeg holdt et foredrag om det på NTSMB's, Netværk for Tværvidenskabelige Studier af Musik og Betydning, andet årsmøde i Syddansk Universitet, Odense den 11.4 - 13.4 2002. De første tre dele er Tiara-Trilogien som er papirbøger, del 4 er en intervention til NTSMB's konference. Der er en beskrivelse på nettet Plagiat 0.33 (Groupcare version); play it with visualizations (Steel rhythm) www.isthisart.dk/Plagiat.htm , del 5 er Web-værket Tiara, forlaget (Is this art !?) www.isthisart.dk der netop er udkommet som online bog: isbn 87-90739-07-8 og samtidigt fungerer som Tiara forlagets web-site., del 6 er lyrik-musik cd’en/digtsamlingen Imp.Institut for musik og poesi og del 7 er ’Værløse Bymidte den 3. sept. – 12. sept. 2004’ Lyrik-installation / Bog / Digtsamling. Her trådte en levende Bymidte i karakter som en digtsamling / en udvidet bog ved hjælp af 61 digte der blev udgivet ved den lejlighed, trykt på 61 transparente plexiglasplader og fire digtveje på lidt over en km, dannet af 141 stickers klæbet til pladser og gader. Digte hang ned fra træer, var fastgjort til vægge og søjler, samt voksede op af store kummer med jord.  Lyrik-installationen er et ud af 30 eksempler på street creativity i Europa som blev udstillet på City Living – Living City | the 6’th European Biennial of Towns and Town Planners.

se web-kataloget www.lyrik-installation.dk/Vaerloese  

Redigeres af Furesø Bibliotekerne

Debut: 
1998
Land: 
Danmark
Bøger