Ståsteder

2016
)

Ståsteder af Svend Brinkmann

12 sep.16

Bogen gør op med tidens fremherskende nyttetænkning og peger i stedet på gamle filosofiske livsværdier. Inspiration til eksistentiel diskussion og debat om, hvor vi vil hen med samfundet.

Psykologiprofessor Svend Brinkmann gjorde i sin provokerende bog ’Stå fast’ op med tidens krav om evig omstillingsparathed. I denne selvstændige opfølgning går han grundigere og mere filosofisk til værks. Med udgangspunkt i ti forskellige filosoffer fra Aristoteles til Jaques Derrida argumenterer han klart og overbevisende for ti udvalgte ståsteder, der har en iboende, eviggyldig værdi. Han har fat i noget væsentligt i sin påpegning af nytteprincippet, den instrumentalistiske tænkning, der er altdominerende i dag og medvirker til at gøre tilværelsen uden indhold og mening. Vi er blevet gode til at måle og veje verden, men dårlige til at vurdere det, vi måler og vejer. Vi mangler kort sagt at tænke etikken og den sociale dannelse ind i vores liv.

Bogens ti ståsteder er det gode, værdigheden, løftet, selvet, sandheden, ansvaret, kærligheden, tilgivelsen, friheden og paradoksalt nok også døden, som kan hjælpe os til at sætte livet i perspektiv. Brinkmanns ærinde er ikke at give en grundig analyse af den enkelte filosofs idéer. I stedet plukker han en sentens fra den enkelte filosof, forklarer den og sætter den i relation til aktuelle tendenser i tiden. Det fine ved bogen er, at Brinkmann gør filosofien jordnær. De forskellige filosofiske skoler har ifølge ham langt hen ad vejen fat i de samme temaer, som derfor også har værdi for nutidens mennesker, når de skal forholde sig til tilværelsen.

Bogen er ikke ment som en bombastisk facitliste, men som et idékatalog der kan hjælpe det moderne menneske til en dybere og mere kritisk refleksion over tidens etablerede sandheder. Ståstederne er en påmindelse om, hvad der er væsentligt og meningsfyldt i tilværelsen. Brinkmann er åben over for, at der findes andre relevante eksistentielle ståsteder. Det vigtigste er, at vi bliver opmærksomme på, at der findes fælles etiske værdier, som ikke har noget med vores subjektive fornemmelser at gøre, og som er gode at holde fast i i en omskiftelig tid.

Bogen, der er velskrevet og klart opbygget, er en forfriskende og tankevækkende modvægt til strømmen af navlepillende selvhjælpsbøger. Brinkmann har fat i noget grundlæggende og væsentligt, der både angår den enkelte og samfundet, og bogen inspirerer det moderne menneske til en fortløbende eksistentiel diskussion og til en vigtig debat om, hvor vi vil hen med vores samfund.

Og en særlig tak til Lisbeth Lauritsen for lån af billedet på facebooksiden. Du kan følge hendes læseproces på Instagram her

52568471
9788702192223