Pastorale : krig og kærlighed

2021
)

Pastorale : krig og kærlighed

09 aug.22

En udviklingshistorie med masser af autencitet, der ikke blot fortæller om krig og kærlighed, men også om begær, store forventninger og splittelsen når man både er dansk og engelsk i en krig, hvor alliancer forandres.

Den unge Herman Andersen, søn af en dansk far og en britisk mor, forlader i 1939 sine forældres farm i Kenya og rejser til England for at blive pilot i Royal Air Force. Flyvebasen ligger i Cambridgeshire, nærmere betegnet Wyton, som er en mindre landsby. Herman bliver pilot og udvikler et varmt venskab med Robert Laville, som er søn af en velhavende familie. Robert inviterer Herman på besøg på godset Hetley Hall, og Herman møder både Roberts smukke søster Anne, men også Roberts særdeles tiltrækkende amerikanske svigerinde Vanessa, der er gift med den ældste bror Richard.

Herman forelsker sig i den uskyldsrene Anne, nok fordi hun passer perfekt ind hans drøm om at være den heltemodige pilot med den misundelsesværdige og uskyldsrene hustru. Men under besøget på godset opdager Herman præcis, hvor attraktiv Venessa er. Da Anne og Herman forlover sig, bliver hans forældre ovenud lykkelige, og fremtiden ser lys ud for det unge par. Herman mangler dog at føle sig som "en rigtig mand", men Anne holder ham på afstand, indtil de skal giftes.

Imens keder Venessa sig bravt i sit ægteskab, og vil hellere end gerne hjælpe Herman med at føle sig som ’en rigtig mand’. Herman og Robert sendes til Frankrig, da krigen bryder ud, og de oplever ’Spøgelseskrigen’, som varer otte måneder, hvor de europæiske stormagter har erklæret hinanden krig, men hvor ingen af landene sætter større angreb ind. Da Hermans Blenheim-fly ved en fejl skydes ned af et andet engelsk fly, mister han sin gode ven og kommende svoger Robert, hvilket også får konsekvenser i Hermans forhold til Anne. Og hverken krigen eller bekendtskabet med Venessa er slut.

Herman gennemgår en dannelsesrejse både menneskeligt og professionelt og han gør, hvad han mener er det rette. Han deltager i kampe på liv og død, og skifter mellem at leve op til kriterierne for at være ’et ordentligt menneske’ efter datidens standarder, også som Annes tilkommende, men ønsker også at føle sig som et helt menneske, som han gør sammen med Venessa.

Forfatterens beskrivelser af historiske begivenheder, livet som pilot samt af livet som et ung dansk/engelsk mand, der er opvokset i Kenya, er både overbevisende og indlevende. Læsningen flyder derfor ubesværet, og efter endt læsning sidder man med følelsen af at have befundet sig midt i ’Den afrikanske farm’, eller i stemningen fra serierne ’Slotskrøniken’ el. tv-serien ’Downton Abbey’, tilsat elementer fra Tom Buk-Swientys karakterer. I romanen møder man desuden både Winston Churchill adskillige gange og kortvarigt også Denys Finch Hatton.

Max Ulrich Klinker har selv været civilpilot, og romanen er resultatet af grundig research. Bogen er levende på alle måder og henvender sig til læsere af historiske fortællinger og kærlighedshistorier.

Brændpunkt
38735934
9788794083126