På bunden af koppen

2023
)

På bunden af koppen

24 aug.23

Begsort biografisk tegneserie forklarer, hvorfor morgenkaffen er så vigtig. Kaffedrikkere og kunstneres svar på Bennys badekar.

Morgener kan være ganske ubarmhjertige, selvom de fortrænger de tunge hænder med de kloagtige fingre, som har lagt sig tungt på brystet i sekunderne, inden man er helt vågen. Når man kommer til sig selv, er den allerførste vågne tanke: "KAFFE".

Over kaffens beroligende damp kan nattens drama udspille sig under kaffens overflade, som i dette tilfælde også er havets overflade, hvor kæmpefisk med sylespidse tænder lever. Til slut må kunstneren selv hoppe i kaffehavet for at fange den vildfarne blyant, der er altafgørende for arbejdet. Det undselige redskab med den store magt er virkelig svær at få indfanget. Heldigvis er dette en magisk undervandsverden, der indbyder til lang fortabelse, indtil virkeligheden føles virkelig igen.

'På bunden af koppen' er en tegneserie for læsere, der kan lide at blive udfordret. En grotesk og sælsom historie, der fortæller en vild og voksen udgave af ’Bennys badekar’, hvor tegneserien i dette tilfælde foregår i en stor kaffekop, som skjuler en fantastisk og skræmmende underkaffe-verden. Bogen beskriver vanskelighederne, som morgendagen kan indeholde, indtil dagen rigtig kommer i gang.

Nikolai Hvidbergs tegninger er humoristiske og alvorlige, og de fortæller hans historie understøttet af forholdsvis lidt tekst, blandt andet i indledningen, hvor der er små citater. Baggrunden på alle siderne er sart lysegul, illustrationerne sorte med utallige detaljer. Jeg er meget begejstret for den skønne morgentrold med de blodsprængte øjne, der på forsiden af tegneserien forsøger at få styr på det sære rum mellem nat og dag.

Umpff
136709437
9788794265072