Nic Blake og de Usædvanlige - mesterprofetien

2024
)

Nic Blake og De Usædvanlige – mesterprofetien

20 mar.24

I første bind af Angie Thomas' eventyrlige serie er alle fantasyelementer på plads, men den fremstår alligevel ufærdig.

Nic Blake lever i en verden bestående af de Usædvanlige og de Sædvanlige, hvor sidstnævnte er mennesker uden magi. Hun bor sammen med sin far, Calvin Blake, der er Mester. Nic indeholder også stærke kræfter, men hendes far mener ikke, at hun er klar til at lære mere om den magiske "Gave".

Det er ret besværligt at være Usædvanlig blandt Sædvanlige, og derfor er Nic og hendes far ofte nødt til at flytte, så Nic har boet adskillige steder. Til hendes fødselsdag får hun den lille hundehvalp Kakao, der i virkeligheden er en helvedshund, selvom den ikke syner af meget. Hendes bedste ven er JP, som hun deler alt med. En dag dukker hendes mor Zoe op ud af det blå,  den mor som hendes far altid har fortalt forlod dem. Moren hun redder alligevel Nics far samt gudfar onkel Ty, sammen med Nic og JP. Nic finder desuden ud af, at hun faktisk er døbt Alexis og har en tvillingebror, der hedder Alex.

Nics elskede far er under anklage for at have stjålet et af de stærkeste våben i verden, Msaidizien, og Nic vil gøre alt for at finde tyven, så hendes far kan blive frikendt. Undervejs i sin søgen efter sandheden møder hun dæmoner, feer, varulve og flere andre magiske væsner, og de får følgeskab af Kakaos mor, den store helvedshund Cleo, samt en helt særlig drage. Nic skal også finde ud af, hvad det vil sige at have en tvilling, som selv JP synes er forrygende, men som Nic selv ikke er helt så vild med. Hun finder ud af, hvor meget hun har savnet at have en mor, men oplever også forræderi helt tæt inde på livet.

Bogen er skrevet af amerikanske Angie Thomas og er den første i en fantasytrilogi, inspireret af afrikanske og afroamerikanske myter, sagn og historie. Historien er fyldt med spænding og sympatiske personer samt gode plottwist, men mine forventninger var nok lidt for høje. Der er rigtig mange gode elementer i fortællingen, men jeg havde svært ved at blive ovenud begejstret. Helvedshundene og dragen var helt forrygende, men indimellem synes jeg, at denne type fantasyroman til tweens drukner i sig selv, fordi de vil det hele. Måske udfolder universet og den mystiske magi sig bedre i seriens næste bind?

Bogen har elementer fra serierne af Rick Riordan og serien om ’Skandar’ og ’Amari’. Sidstnævnte har også en afroamerikansk pige i hovedrollen, men den henvender sig til en lidt yngre målgruppe.

Carlsen
Charlotte A.E. Glahn