Jul på Mols

2023
)

Jul på Mols

28 nov.23

Utraditionel julefortælling for større børn holder sin læser fanget. Emil Landgreens illustrationer er intet mindre end fantastiske.

Alma bor på Mols med sine forældre og to mindre søskende. Hun er ordblind, går i 8.A, er virkelig forelsket i William og veninde med Louise. En dag, hvor Alma og hendes klasse er på ekskursion til laboratoriet i Mols Bjerge, finder hun og den nørdede Erik et skelet, der er lille som et barn men med et stort hoved. Sammen med skelettet ligger også en gammel bog, der senere viser sig at være både magisk og magtfuld.

Almas far arbejder på laboratoriet med professor Jørgensen, som deler kontor med sin sorte kat med den hvide tot hår på hagen. Professoren ved præcis, hvad Alma og Erik har fundet! Desuden er hans sorte kat slet ingen kat, men i virkeligheden er den nissen Niels Gårdbo, som er laboratoriets hønisse og vogter af Wistnock Mølle, som er en portal for underverdenen.

Ved fundet af bogen blev portalen åben, og den forsmåede mosekone Drosera og hendes hjælpere vætterne Sukkergrisen og Den Søde Tand er ved at planlægge, hvordan de kan få fat på den magiske bog, så Drosera kan brygge julesødmens magi ud af den. Sker dette, vil alt sødt blive surt, også hvad mennesker angår. Resultatet bliver, at de stopper med at tro på nisser, hvilket vil medføre nissernes undergang. Som om det ikke er nok, har Drosera i al hemmelighed forvandlet Almas forældre til mus, som hun gemmer i et gammelt chatol hos sig i underverdenen, og erstattet dem med sine trofaste vætter, som er forfærdelige. Hvor skal Alma begynde, og kan hun gøre noget?

'Jul på Mols' er en spændende og sjov julefortælling, der har rødder i gammel dansk overtro og ikke mindst det sagnomspundne Mols. Historien flyder afsted og krydret med Emil Landgreens helt fantastiske illustrationer, må det simpelthen være årets julebog. Hans forside er vidunderlig, og ligeledes fortolkningerne af Sukkergrisen og Den Søde Tand.

Eva Egeskjold har fuldstændig styr på sine fortællinger fra Molslandet om mennesker og særlige lokationer både fra nutiden og historisk. Jeg er overbevist om, at min farmor, der levede sit liv i Skovløberhuset, nu er genopstået som det kloge retfærdige genfærd "Tørve Trille" fra Skovløberhuset i Tørvemosen. Jeg kan heller ikke lade være at læse lidt politik ind i fortællingen. Særligt fordi forvaltningen af Naturparken Mols Bjerge fortsat er genstand for ophedede diskussioner. Eva Egeskjold beskriver de mange følelser for disse særlige steder gennem børnenes dialoger på taktfuld vis og fletter uoverensstemmelserne elegant ind i fortællingen.

DreamLitt
137230348
9788771719109