Hendes nye dag

2016
)

Hendes nye dag af Jens Smærup Sørensen

12 dec.16

Tre fine, små noveller, der kredser om livet og døden og de valg, den enkelte må træffe.

Den fine novelle ’Hendes nye dag’ har givet navn til samlingen og handler om den 62-årige tandlæge Hjørdis, der lige er gået på efterløn. Hjørdis lever et dybt privilegeret liv med hushjælp og gartner. Hun er gift med Bjørn, der arbejder for EU og derfor er meget væk hjemmefra. Den voksne søn, Martin, møder hun stor set kun på Facebook. Hjørdis er blevet tudet ørerne fulde om, hvor fantastisk det er at stoppe med at arbejde. Alle de ting man kan foretage sig, alle de cafébesøg, der er plads til, alle de bøger, man kan læse. Men Hjørdis keder sig. I første omgang afskediger hun gartneren, men fortryder igen. Hun overvejer at sige ja til at indlede et forhold til sin gamle gymnasiekæreste Hans Georg, der har kontaktet hende - eller måske begynde at arbejde igen.

’Mesotheliom’, der betyder lungehindekræft, er fortællingen om journalisten, der har været udenrigskorrespondent gennem det meste af livet. Som ung arbejde han på eternitfabrikken i Ålborg, nu er han ved at dø af lungehindekræft. Før han dør, skal han have fat i sin søn Harald. Journalisten tilbringer sin sidste tid på hospice, hvor han skriver en lang artikel om hospicer. Artiklen sender han af gammel vane til sin udenrigsredaktør. Det bliver helt sikkert en forsideartikel, bedyrer denne, men måske ikke i første sektion. Artiklen bliver bragt under Livsstil!

Novellen ’Imvas’ er en gendigtning af Lukasevangeliets beretning om påsken. I Jens Smærup Sørensens version fortæller en drukkenbolt, der er på vej til Emmaus, om sit møde med flere af Bibelens personer, bl.a. den genopstandne Jesus. Måske er han ved at dø af druk.

Umiddelbart er der ikke den store sammenhæng mellem de tre noveller. Og så alligevel. Novellerne handler alle tre om de valg, vi må træffe i løbet af livet og ved livets slutning. Den dødende journalist omtaler således sin søn som ”min enbårne søn Harald”, hvor drukkenbolten møder Guds enbårne søn Jesus i Emmaus, og de er begge dødende. Både journalisten og Hjørdis har bare én søn, som er fraværende og savnet. ”Kom hjem til mor” siger Hjørdis, da hun læser på Facebook, at Martin keder sig ude i den store verden.

Titelnovellen ’Hendes nye dag’ er en bittersød, lille novelle, der på en måde minder mig om Ida Jessens ’Ramt af ingenting’, mens ’Mesotheliom’ kan læses som et gribende debatindlæg. For at finde hoved og hale på ’Imvas’ måtte jeg til gengæld have fat i Bibelen og genlæse Lucasevangeliet. ’Mesotheliom’ har tidligere været bragt i tidsskriftet ’Bibliotek for læger, ’Imvas’ i antologien ’Gennem den kulsorte sky’.

Jens Smærup Sørensen har skrevet flere fremragende romaner, blandt andet ny klassikeren ’Mærkedage’, som er en af de bedste bøger, jeg har læst. Denne meget velskrevne novellesamling er en charmerende parentes i forfatterskabet og den ideelle mandelgave til elskere af god, dansk litteratur.

52784808
9788702230888
122