Helsinki (Vide verden)

2018
)

Helsinki (Vide verden)

01 apr.19

Ingen ved deres fulde fem ville besøge Helsinki om vinteren. Undtagen dig, din bad-ass. Velkommen! Visit Helsinki byder deres turister velkomne med selvironiske bannere over hovedgaden.

Finland er mere end skønne Tove Jansson og hendes eventyrlige Mumitrolde, Nokia telefoner og arkitektur, der er præget af natur og enkle linjer. Hovedstaden er en lille, smuk og eksotisk by, hvor man kan opleve de fleste attraktioner til fods.

Bogens intro beskriver den kultur, som vores sære nordiske fætre og kusiner producerer, og euforien der raser i folkene deroppe i den ultrakorte vanvidssommer. Man kan læse om kampen for eksistens gennem tre krige, historie og politik gennem de sidste 50 år, finnernes forhold til at spise deres lokale råvarer, og hvordan finnerne i flere år har været foran alle andre med at bruge skovens planter i madlavningen. Man kan også læse en fortælling om, hvad der gør de finske saunaer så særlige, hvordan den russiske og den svenske drøm blev finsk og om busholmen, det nye kvarter med den særlige udsigt. Bogen indeholder også et afsnit om finnernes højtelskede kaffe og selvfølgelig et afsnit om deres utroligt smukke arkitektur, samt om området der er kendt som Helsinkis historiske hjerte, den fantastiske kunst og de store linjer i byen.

Helsinki er en by, hvor befolkningen er så vilde med tango, at de har udviklet deres egen version. Finsk tango bliver danset af unge som gamle, og om sommeren bliver der danset ude under den åbne himmel. De er desuden af den overbevisning, at julemanden bor i Lapland. Og derfor har de bygget julemanden en hel oplevelsesby i Rovaniemi i den finske del af Lapland. Deres sprog ligner ikke noget andet sprog, og deres ord er ofte usandsynligt lange, som eks. "Kaksisataaviisikymmenvuotisjuhlakilpapurjehdus". Det finske sprog stammer nemlig fra den uralske stamme, som bl.a. estisk og ungarsk, hvor svensk, norsk og dansk stammer fra den germanske stamme. Derfor forstår vi nærmest ikke hinanden. Det har også sin egen charme.

Finland er kendt som "De tusinde søers land". Helsinki er eventyr, nordisk skønhed, tæt på og langt væk.

Aarhus Universitetsforlag
55107610