Døden venter

2017
)

Døden venter af Linda Castillo

20 feb.17

Amishkrimi nr. 6. Kate Burkholder er autentisk, barsk og bestemt ikke fejlfri. Bøgerne om hende bliver bedre og bedre.

Et selvmord, som alligevel viser sig at være mord, får Kate Burkholder på sporet af en uopklaret sag om en brand, der kostede en far og fire af hans fem børn livet. Konen forsvandt sporløs dengang for 35 år siden, og alle antager, at hun er død. Det viser sig hurtigt, at der er en, der stadig ønsker hævn for fortidens forbrydelser, og selv den overlevende søn synes at være i fare for nutidens meget voldsomme gerningsmand, der driver gæk med både politi og ofre.  Der bliver ved hvert nyt gerningssted efterladt en trædukke, som med sikkerhed kan føres tilbage til den indebrændte familie, men hvad det skal betyde, bliver svært at finde ud af for Kate og hendes team i Painters Mill.

På privatfronten er Kate flyttet sammen med kæresten John Tomasetti, men alt er ikke fryd og gammen. Tomasetti er totalt ude af balance, fordi hans kone og børns morder er blevet løsladt på grund af en procedure fejl, og Tomasetti har kun et eneste ønske, at slå ham ihjel. Kate er bange for, at han får både sig selv og hende slået ihjel, og derudover føler hun ikke helt, hun kan stole på ham i den situation, de er havnet i, så skænderier er uundgåelige.

Hele Linda Castillos serie om Kate Burkholder er fantastisk, og bøgerne bliver bedre og bedre. Både fordi man kender personerne og holder af dem, men også fordi historierne simpelthen bare er blevet bedre. I ’Døden venter’ holder plottet til det sidste kapitel, og jeg var uforberedt på de drejninger, der er undervejs i handlingen. Blandingen mellem Kate og Tomasettis privatliv og deres professionelle liv som henholdsvis politichef og politiefterforsker er eminent – ikke for lidt og ikke for meget, men nok til at man føler, man kender dem og kan følge med i alle aspekter af deres liv.  ’Døden venter’ er ikke kun en virkelig spændende krimi, den er også utrolig godt skrevet. Sproget flyder og siderne vender nærmest sig selv. Typografien er rigtig god og gør bogen let og lækker at læse. Den kan anbefales til alle krimielskere, men jeg vil anbefale, at man læser serien i rigtig rækkefølge.

En amishkrimi med Kate Burkholder
Hr. Ferdinand
Henrik Enemark Sørensen