Den ottende dødssynd

2016
)

Den ottende dødssynd af Rebecka Edgren Aldén

27 jun.16

Dette er bogen for dig, der kan lide psykologiske thrillere og ikke er til blodige mord eller ensomme, fordrukne politimænd. En rigtig god og spændende sommerferiebog.

Nora har succes med sine klummer, bøger og foredrag, hvor hun fortæller om, hvordan alle kan opnå succes og blive lykkelige, bare de gør en indsats. Det er netop, hvad Nora selv har gjort efter en ulykke for ti år siden, hvor hun med nød og næppe overlevede et fald fra syvende sal. Nu lever hun med sin mand Frank og deres to børn i en herskabelig villa på en vej for velhavere. Skulle Sven Brinkman finde på at læse denne krimi, vil han nikke begejstret til temaet om positiv tænkning. Hvad mon der sker med et menneske, der har ja-hatten på hele tiden?

Hovedpersonen Nora tænker mest på status og hun har det hele. Hun er rig, berømt, succesrig, smuk, men hun kan ikke nå sin datter, Saga. Noras forestilling om det at have en datter passer ikke til virkeligheden. Det er en kilde til stor frustration for hende. Hun kan vise sit fantastiske, succesrige liv frem, men hun kan ikke få et nært forhold til sin datter. Da hendes nye nabo, Klara, får en god kontakt til Saga, både truer og ydmyger det Nora.

Klara gør Nora usikker, og hendes facade med det perfekte liv begynder at krakelere. Da Nora samtidig går i gang med at skrive sin næste bestseller om de syv dødssynder, støder hun ind i en række problemer. Langsomt dukker fragmenter af hendes fortid op, og mistanker plager hende. Måske var det, der skete for ti år siden, slet ikke en ulykke? Fortiden vækkes til live, sandheder bobler op til over­fladen, og så er det, det begynder at blive uhyggeligt.

Bogen er måske ikke den største litterære oplevelse, men jeg slugte den meget hurtigt, så den har absolut kvaliteter. Du skal læse bogen, hvis du kunne lide ’Kvinden i toget’ af Paula Hawkins. De to psykologiske thrillere har meget til fælles. Hvem kan man stole på, hvis overhovedet nogen?

Modtryk
Lilian Kingo
52424003