De Hellige af Marcel Ruijters

10 dec.13

Humoristisk og grotesk satire over kristendommen i middelalderen, som særligt lever højt på Marcel Ruijters fantastiske tegninger.

Hollandske Marcel Ruijters har tidligere udgivet to tegneserier i Danmark. Begge havde nonner i et middelaldermiljø i centrum. Det er også tilfældet i denne tredje danske udgivelse, ’De Hellige’, som indeholder tretten fiktive helgenbiografier. Den første fortælling er om Skt. Efrasinnia. I virkelighedens verden var hun af en adelig familie, men nægtede at gifte sig med nogen af sine friere. Hun stak i stedet af og blev nonne, først i et kloster, hvor hendes tante var abbedisse, og siden grundlagde hun sit eget kloster. Hun tjente mange penge på at kopiere bøger, som hun donerede til de fattige, ligesom hun byggede to kirker.

Ruijters Skt. Efrasinnia er også en dygtig kopist og den hurtigste i miles omkreds. En dag forsvinder et manuskript uforklarligt (læseren ser dog en behåret djævel smutte ud af vinduet), og mens nonnerne eftersøger det, bryder klostret i brand (samme djævel slår en prut ved et stearinlys). Næsten hele biblioteket går tabt, men nonnerne beslutter sig for at genopbygge både det og klosteret. De har trods alt stadigvæk får, så de kan lave pergament. Men da det går op for Efrasinnia, hvordan man laver pergament, brister hendes hjerte, og fremover udfærdiger hun sine manuskripter på levende dyr. På den måde spredes det glade budskab også endnu hurtigere.

Jeg har stort set ingen viden om katolske helgener, men det afholdt mig ikke fra at blive godt underholdt af ’De Hellige’. Ruijters korte, humoristiske historier fungerer i sig selv, men kender man lidt til middelalderens symboler og fabelvæsener, kan man få stor fornøjelse ud af at prøve at spotte de mange referencer, der snor sig elegant ud og ind af de tilsyneladende absurde handlingsforløb.

Tegnestilen er på en gang livlig og stillestående. Ruijters efterligner middelalderens snørklede stil med stiliserede, ikoniske tegninger, hvor teksten fortælles på pergamentruller og med indskudte replikker på latin. Universet er fuld af farver, og Ruijters kan fortælle en hel historie i blot en enkelt tegning. Han bryder da også den traditionelle tegneserieopbygning og byder på farverige helsidesillustrationer og spændende indrammede kompositioner, ligesom han, inspireret af middelalderens billedsprog, lader flere lag af tid og sted udspille sig i samme tegning.

’De Hellige’ er en humoristisk og grotesk satire over kristendommen i middelalderen, som særligt lever højt på Marcel Ruijters fantastiske tegninger. Jeg har i hvert fald fået lyst til at læse de to øvrige.

Forlæns
Torben Hansen
NULL