Danmark i rummet

2023
)

Danmark i rummet

22 aug.23

Duoen bag podcasten Rumsnak fortæller om Danmarks rumaktiviteter med nye spændende informationer og viden.

'Danmark i rummet' er skrevet af astrofysiker Tina Ibsen og techjournalist Anders Høeg Nissen, makkerparret der også står bag podcasten Rumsnak. I bogen har de samlet en række af de emner, der er blevet talt om i Rumsnak siden starten i 2019. Flere af episoderne er opdateret med nyeste viden, og derudover er bogen fuld af flotte fotos og illustrationer. Resultatet er en lækker og læseværdig bog for både nørder og lægmænd.

'Danmark i rummet' er opdelt i fem overordnede temaer: rumhistorie, rumforskning, rumteknologi, rumforretning og rum-Danmark. Hvert tema indeholder så en række kapitler, der ser nærmere på forskellige områder. Rumhistorie starter eksempelvis med den danske astronom Tycho Brahe (1546-1601), der ses som en af grundlæggerne af den moderne videnskab om rummet. Herfra springes til Ole Rømer (1644-1710), stiftelsen af Astronomisk Selskab i 1916 og så videre.

Kapitlet om rumforskning gennemgår på en letforståelig facon nogle af helt store komplekse spørgsmål fra Big Bang til mørk energi, men ser også nærmere på udviklingen af for eksempel rummedicin og jagten på exoplaneter.

Tredje kapitel om rumteknologi sætter fokus på teknologi indenfor rumforskning med et særligt blik for de danske bidrag. De fleste af os tænker måske mest på raketter og teleskoper, når vi tænker på rumteknologi. Det er dog kun toppen af kransekagen.

Et af de områder, hvor Danmark er med helt fremme, er forskning i jordens magnetfelt. Danmarks første satellit, Ørsted-satellitten, blev opsendt i 1999 for at kortlægge jordens magnetfelt og undersøge ændringer heri. Resultater her fra har blandt andet vist, at jordens magnetfelt over en 10-årig periode blev 5% svagere i et område mellem Sydafrika og Sydamerika. Og at tidevandet overraskende nok har indflydelse på jordens magnetfelt, selvom 95% kommer fra jordens kerne.

Men rumforskning i dag er også et spørgsmål om forretning, så i kapitlet rumforretning ses nærmere på de kommercielle muligheder. Rumforretninger kan inddeles i tre overordnede områder. Virksomheder, der laver 'noget', der skal ud i rummet. Virksomheder, der overfører rumteknologi til hverdagsanvendelse. Og virksomheder der arbejder med udnyttelsen af data og signaler fra satellitsystemer. Et eksempel på dansk rumforretning, der producerer 'noget', der skal ud i rummet, er Danish Aerospace Company i Odense, som blandt andet har lavet CEVIS, en motionscykel der bruges af alle astronauterne i Den Internationale Rumstation

Det sidste kapitel fokuserer på fremtiden. Rum-Danmark ser nærmere på væksten i rumfarten, og hvordan Europa arbejder hen mod rumfartsautonomi, så man ikke er afhængige af USA og Rusland. Derudover får vi korte statusser for rumforskningen i forskellige lande, samt indblik i kommende missioner og affødte problemer af rumfarten. Allersidst kommer Tina og Anders med deres ønsker til fremtiden for rumnationen Danmark.

'Danmark i rummet' er opbygget, så man kan springe i kapitlerne og læse om det, der interesserer én. Jeg synes dog, at det var spændende at læse kapitlerne i rækkefølge, da jeg på den måde fik indblik i områder, jeg slet ikke var klar over, var interessante.

fra Tycho Brahe til Andreas Mogensen
136261185
9788727019949