Børnelitteratur i en medietid

2023
)

Børnelitteratur i en medietid

10 aug.23

Ayoe Quist Henkel graver dybt i børnelitteraturen og dens udvikling i dialog med nye medier.

Hvis man interesserer sig for børnelitteratur og gerne vil have en afklaring af de mange begreber, som knytter sig dertil og samtidig se børnelitteratur med undervisningsbriller og i et kulturhistorisk perspektiv, bør man læse dette værk. Bogen er inddelt i logiske kapitler med forklarende overskrifter, så man har mulighed for at vælge, hvilke afsnit man har brug for eller lyst til at kaste sig over.

Litteratur eksisterer ikke længere kun i fysisk form. Bogmediet er under konstant udvikling, og litteratur eksisterer på flere platforme bla. i computere og telefoner, hvilket opløser den velkendte forbindelse mellem bog og tekst. Desuden benyttes der indimellem lyd sammen med tekst, og en sådan crossover af medier betegnes som intermedial, hvor litteratur gør brug af både skrift, billede og lyd.

Ayoe Quist Henkel mener, at litteraturen "svarer igen" på de nye formater ved at sørge for større opmærksomhed på bogens fysiske fordele. Der udkommer en del fysiske bøger, der leger med det traditionelle bogformat, og hvor læseren derfor opfordres til at følge bogens forskellige "krumspring". Hun giver eksempler på børnelitteraturens mange udtryksformer samt skiftende definitioner på begrebet "barn", og hun har fokus på det, som hun kalder "mellemværender".

Mellemværender er en betegnelse for anerkendelsen af, at der foregår noget mellem tekst og læser. Denne udvikling har også stor betydning for billedlitteraturen, hvor der eksperimenteres med billedfortællinger til mellemtrin og udskoling, og hvor en tendens som fx "nordic noir" er fremherskende hos nordiske billedbogsforfattere- og illustratorer, der ikke har berøringsangst overfor svære emner.

Ayoe Quist Henkel kaster lys over hvor stor forskellighed, der eksisterer indenfor børnelitteratur. Hun præsenterer læseren for en verdensvendt litteraturdidaktik og viser os, hvordan vi kan møde litteraturen gennem sansning og indlevelse.

Jeg ville ønske, at jeg kunne runde alle otte kapitler i ’Børnelitteratur i en medietid’. Ungdomslitteraturen har også fået plads, og der er så mange virkelig spændende nedslag i værket. Ayoe Quist Henkel er en skarp formidler, hvis faglitterære materiale henvender sig til den nysgerrige læser, men i høj grad også til studerende. Hun beskæftiger sig både med ældre og nyere værker og præsenterer spændende og relevant forskningsbaseret viden indenfor feltet. Hun afrunder teori og praksis med en lang række praksisglimt, og bagerst følger en liste med ordforklaringer.

Samfundslitteratur
136015184
9788759338971