Blog
Kan man skabe en bestseller
Nogle gange får jeg den tanke at en roman får så stort et medieopbud inden den er gået i trykken at succesen er hjemme inden bogen bliver udgivet, men er det virkelig muligt? Jeg synes vi har set mange eksempler på det indenfor de senere år. Tænk bare på Stig Larssons romaner, Hypnotisøren eller den danske krimi Svinehunde.
Senest er det ifølge en artikel i Politiken en krimi af makkerparret Anders Rønnow Klarlund og Jacob Weinreich, som allerede er solgt til flere lande inden bogen er udkommet.
http://politiken.dk/kultur/boger/skonlitteratur_boger/article994408.ece
Hvad skal der egentlig til for at en bog bliver revet ned af hylderne inden udgivelse? Er dygtig markedsføring virkelig tilstrækkelig? Hvis det er tilfældet kunne jeg godt tænke mig at den megen omtale og mange pr-kroner blev brugt på andet end hotte krimier. Hvad sker der f.eks. med de mange gode romaner som hele tiden udgives uden at de bliver læst efter fortjeneste. Kunne man ikke forestille sig at forlagene også bruger nogle markedsføringskroner på dem, eller ville det slet ikke hjælpe denne type bøger?
Nogle gange får jeg den tanke at en roman får så stort et medieopbud inden den er gået i trykken at succesen er hjemme inden bogen bliver udgivet, men er det virkelig muligt? Jeg synes vi har set mange eksempler på det indenfor de senere år. Tænk bare på Stig Larssons romaner, Hypnotisøren eller den danske krimi Svinehunde.
Senest er det ifølge en artikel i Politiken en krimi af makkerparret Anders Rønnow Klarlund og Jacob Weinreich, som allerede er solgt til flere lande inden bogen er udkommet.
http://politiken.dk/kultur/boger/skonlitteratur_boger/article994408.ece
Hvad skal der egentlig til for at en bog bliver revet ned af hylderne inden udgivelse? Er dygtig markedsføring virkelig tilstrækkelig? Hvis det er tilfældet kunne jeg godt tænke mig at den megen omtale og mange pr-kroner blev brugt på andet end hotte krimier. Hvad sker der f.eks. med de mange gode romaner som hele tiden udgives uden at de bliver læst efter fortjeneste. Kunne man ikke forestille sig at forlagene også bruger nogle markedsføringskroner på dem, eller ville det slet ikke hjælpe denne type bøger?
Kommentarer