Zulu af Caryl Férey

Oprettet: 14.07.2010 - 15:45

Bog: "Zulu" af Caryl Férey

Krimi - Cape Town, 2010 - En hvid kvinde findes myrdet og skamferet, og de tre politimænd, en zulu og to afrikaanere, indblandes i et inferno af kriminalitet, bandeopgør, fattigdoms- og r

Caryl Férey
Jesper Tang
Labyrint

Krimi fra det moderne Sydafrika, men med dybe rødder ned i landets og kontinentets grusomme og blodige historie.

En ung overklassekvinde findes brutalt myrdet i Cape Towns Botaniske Have. I stedet for at studere flittigt på universitetet, som forældrene tror, går hun på natklubber og eksperimenterer med stoffer. I hendes krop finder politiet et ukendt stof. Flere mord følger, en sammenhæng tegner sig, og det ligner mest af alt et narkoopgør.

Vi følger tre centrale personer ved kriminalpolitiet i Cape Town, deres arbejde med at løse sagen, men også deres privatliv og venskab.

Her holder det op med at ligne en helt almindelig skandinavisk krimi. Forfatteren er ikke fra Sydafrika, og han maler forhåbentlig landet sortere end det i virkeligheden er. Politiet har svært ved at hamle op med lovløsheden og de bander, der styrer townships; et narkotisk stof der får folk til at hengive sig til voldsorgier; tidligere barnesoldater fra Tchad, der ikke ved hvad et værdigt liv er.

Ali Neuman og hans folk opdager at mægtige kræfter er på spil. Folk med penge og den magt penge giver, med en ideologi, der tilsidesætter al menneskelighed, og en menneskeforagt der får nakkehårene til at rejse sig. De har en plan for Sydafrika som de vil gøre alt for at gennemføre. Men de har ikke regnet med Ali, Brian og Dan der sætter alt, absolut alt, ind på at forhindre det djævelske komplot, og det sker ikke uden personlige omkostninger.

Vi er vant til at se Sydafrikas problemer som en konflikt mellem sorte og hvide, men med de store indiske og asiatiske mindretal er det en meget broget nation. Sort er heller ikke bare sort, og her tænker jeg ikke på blandingsracerne, men på de ”gamle” stammesamfund; zulu eller xhosa er ikke et fedt. Og ligesom de to folk har haft stor betydning for Sydafrikas historie, er det af stor betydning i romanen at Ali Neuman er zulu.

En meget anderledes krimi - ikke for sarte sjæle.