Yacoubians hus af Alaa al-Aswany

Oprettet: 12.11.2007 - 13:06

Bog: "Yacoubians hus" af Alaa Al Aswany

I et stort boligkompleks i Cairo lever en række mennesker fra alle samfundets lag, hvis enkelte historier følges i et epos om kærlighed, magt og afmagt

Alaa Al Aswany
Hr. Ferdinand

Fængslende og til tider vovet fortælling om mennesker og samfundsforhold i nutidens Egypten.

Alaa  al-Aswany har med "Yacoubians hus" skrevet sin egen nutidige og opdaterede version af landsmanden Naguib Mahfouz’ mesterværk "Midaqgyden" fra 1947.
Bogen hudfletter i den grad det moderne Egypten, hvor korruption og forbudte laster på bedste vis lever side om side.

Bogen kredser om et hus i det centrale Cairo i begyndelsen af 1990’erne, en tid hvor den arabiske verden og dermed også Egypten, er plaget af politiske og religiøse dagsordener i forbindelse med Kuwait-krigen. Husets beboere er sammensat af rige og fattige, af mænd og kvinder - alle med hver deres baggrund og deres syn på tilværelsen. Vi møder blandt flere parret Busayna og Taha, der begge kommer fra fattige kår og forsøger at løsrive sig fra de sociale uretfærdigheder, der næsten gør det umuligt at komme frem i tilværelsen.

Zaki, en midaldrende ingeniør, der lever af den sum penge forældrene skrabede sammen, bruger sine dage og nætter på at forføre kvinder. Hvis hans naturlige evner ikke rækker, forsøger han at inddrage magt og penge til at få sine fornøjelser gennemført. Dette gælder også Azzam, en rigmand der i sine bestræbelser på indflydelse og mere rigdom, køber sig ind i politik. På samme vis når det gælder kødelige lyster - kan Azzam ikke få dem på normal vis, køber han dem.

Det er i disse beskrivelser, dobbeltmoral og korruption på uhyggelig vis kommer til syne, en på samme tid barsk, smuk og erotisk men også nødvendig fortalt historie.

Forfatteren Alaa al-Aswany er tandlæge og arbejder i Cairo - og hans bog er en af de bedste beskrivelser af dagligliv og samfundsforhold i et arabisk land - et erotisk og politisk vovet samfundsportræt.

Bogen er den mest solgte roman i den arabiske del af verden – og det forstår jeg godt.