X af Kim Fupz Aakeson

Bog: "X" af Kim Fupz Aakeson

Originaludgave: 2003

Kim Fupz Aakeson
2003

De ti bud på en ny måde og i dagligdags, moderne omgivelser – bliver de overholdt eller overtrådt?

I denne roman om moderne menneskers kvaler med kærlighed, trofasthed, sex og meget andet bruger Kim Fupz Aakeson de ti bud som overskrifter for kapitlerne. Dermed er temaerne for de enkelte kapitler givet på forhånd.

Psykologen Jenny og hjertelægen Martin plejer at have sex på bagsædet af hendes bil på en rasteplads udenfor byen. Martin er gift med Hannah, som er indretningsarkitekt, og som – vist nok – ikke er så vild med sex.

Ingen af de tre kan rigtigt finde ud af, hvad de vil med deres liv, deres sexliv og hinanden, og både i omgangen med familie og kolleger går det jævnligt galt på den ene eller den anden måde. Jenny har en dement mor, en uduelig sekretær, og hendes hund må aflives. Kort sagt er hendes liv ikke muntert, og da hun udspionerer Martin og Hannah i sin fritid, står det klart, at hun er ude, hvor hun ikke kan bunde.

Martin kan ikke bestemme sig for, hvem af kvinderne han vil satse på – den sexvillige eller den vante, trygge, og da Jenny stiller ham et ultimatum, er han ude af stand til at tage en beslutning. Hannah dukker op i Jennys konsultation for - under falsk navn – at blive kureret for sin "grundløse" jalousi, og så er ringen sluttet. Alle har kontakt til hinanden, men kun Jenny ved det.

Man følger de tre på skift og får således flere synsvinkler på begivenhederne. Det giver afveksling i fortællingens forløb og holder læseren fast i lige at skulle se, "hvad der nu sker". Der bliver drukket, elsket, snakket og tænkt over alle de ti buds temaer, men Jenny, Martin og - til dels - Hannah forholder sig til de mange problemer uden at kunne finde meningen med livet og deres tilværelse. De fleste af buddene bliver da vist brudt, men moderne mennesker tror jo heller ikke på dem – eller?

Hovedpersonerne prøver at få hold på livet. De opgiver, og de prøver igen – og måske lykkes det.

Det hele er underholdende og foregår i et rapt tempo; man kan sagtens se den for sig i filmatiseret udgave, og der er som altid I Fupz Aakesons bøger masser af gode replikker. Det er ikke den mest dybsindige bog, han har skrevet, men man er glimrende underholdt i den tid, man læser den, og der er masser af genkendelige temaer og problemer for de fleste læsere.

Gyldendal, 2003. 220 sider. Kr. 198,-
Læs anbefalingen af Mellemvægt