WE3 af Grant Morrison og Frank Quitely

Oprettet: 22.05.2006 - 12:06

Bog: "WE3" af Grant Morrison

Tegneserie - I US Airforces hemmelige forskningslaboratorier er udviklet et djævelsk kybernetisk projekt - Tre almindelige husdyr og kæledyr, en hund, en kat og en kanin, er omdannet og designet ti

Grant Morrison
Frank Quitely
Steffen P. Maarup
2006
G. Floy Studio

Hvor langt vil mennesket gå for at vinde en krig? WE3 er et uhyrligt forsøg, som skal gøre hæren uovervindelig og spare menneskeliv. Stærk tegneserie, der sætter blodige aftryk.

Et forskningslaboratorium i USA har arbejdet med at gøre dyr til kontrollérbare dræbermaskiner, som kan sendes i krig og på andre dødbringende missioner. Målet er dels at skabe effektive mordere, men også at spare menneskeliv i kamp – ens egne menneskeliv vel at mærke.

Det er lykkedes for laboratoriet at frembringe WE3, en dyreenhed, som består af en hund, en kat og en kanin. Det lyder umiddelbart uskyldigt, men ud over at være blevet behandlet med hormoner og andre stoffer, er dyrene også blevet iført rustninger med alle moderne våben og har hver sit speciale. Kaninen kan lægge miner og giftgas ud, katten er en flyvende dræber og hunden en mindre tank.

Men trods projektets umiddelbare succes ønsker Washington alligevel at nedlægge det og slå dyrene ihjel.

Det lykkes dem dog at stikke af, og på deres vej mod det ukendte "hjem", som hunden har en uklar fornemmelse af findes et sted, møder de mange forhindringer.

Hvad jeg umiddelbart faldt for, i denne ret barske og blodige historie, er det moralske dilemma. Hvor langt er vi mennesker villige til at gå? Vi bruger dyr til at teste medicin o. lign., men kan man forestille sig, at vi også vil bruge dem til at kæmpe for os?

"WE3" viser, at vi er villige til hvad som helst – indtil vi selv ser konsekvenserne. I dette tilfælde en hund, der er gjort til en dræbermaskine, men som samtidig leder efter det varme sted kaldet hjem, hvor alle er gode mod hinanden.

Udover den gode og velfortalte historie er billedsiden også i top. Albummet indledes med en lang sekvens uden ord, hvor hver enkelt billedramme bliver helt filmisk i sin sammensætning med den næste.

Tegningerne er utrolig flotte, og billedrammerne bruges på nye og spændende måder. Store rammer indeholder flere små rammer, hvor billederne zoomes helt ind og ingen enkeltheder går tabt.

Trods min alder og mit køn kan jeg godt lide tegneserier – i hvert fald nogle af dem, og "WE3" hører absolut til blandt dem, jeg vil anbefale andre at læse - også selvom den er ret blodig.