Vinterfortet af Neal Bascomb

Oprettet: 11.10.2016 - 11:55

Bog: "Vinterfortet " af Neal Bascomb

Dramadokumentarisk thriller om engelske og norske troppers forsøg på at hindre Nazityskland i at udvikle atomvåben ved at sabotere en meget vigtig kilde: kraftværket Vemork i Norge, der produ

Neal Bascomb
Claes Johansen
Turbine

Dramadokumentarisk spændingsbog om en af 2. Verdenskrigs mest spektakulære og afgørende sabotageaktioner. Anbefales varmt til den historisk interesserede læser.

Neal Bascomb har tidligere udgivet ’Jagten på Eichmann’ på dansk. I sit hjemland har han adskillige lignende romaner bag sig. Historien er skrevet som en roman, men bygger på utallige kilder og arkiver, breve fra de involverede personer og interviews fra overlevende. Den faktuelle baggrund er så absolut i orden. Selve historien om sabotagen af tungtvandsfabrikken i Vemork i Norge er tidligere skildret i bogform af en af sabotørerne, og norsk Tv havde for nylig kæmpestor succes med tv-serien ’Kampen om det tunge vand’. Selve handlingen leder tankerne hen på spændingsklassikere som ’Ørneborgen’ og ’Navarones kanoner’.

Historien foregår i 1942, hvor nazisterne har travlt med at få fremstillet en atombombe. De har viljen, de rigtige forskere og de økonomiske midler, men de har ikke nok af det såkaldt ”tunge vand”. Denne manglende ingrediens kan man imidlertid fremstille i det besatte Norge på den hydroelektriske fabrik i Vemork, og produktionen bliver nu sat kraftigt i vejret.

For de allierede hersker der ingen tvivl, fabrikken må ødelægges, men det er umuligt for bombefly at komme tæt nok på det øde fabriksanlæg, der er omkranset af bjerge. En gruppe flygtede norske frihedskæmpere og en videnskabsmand bliver sat på sagen.

Selvom det er en meget grundig researchet bog med tusindvis af noter, litteraturhenvisninger og et rigtigt register, som i enhver anden fagbog, så er det samtidig en historie, der fænger. Den spektakulære sabotageaktion er naturligvis velkendt, ligesom slutresultatet, men begivenhederne får nyt liv ved, at sabotørernes hverdag og inderste tanker skildres så overbevisende og vedkommende.

I bund og grund er det en temmelig perfekt måde at skildre historiske begivenheder på, og selve fortællingen om en gruppe unge mænd, der tilsidesatte alt og udholdt de utroligste strabadser for at redde verden fra ødelæggelse er dybt gribende og fascinerende.