Vinger af ild af Charles Todd

Oprettet: 02.09.2002 - 12:40

Bog: "Vinger af ild" af Charles Todd

Kriminalroman. På et herresæde i Cornwall sker der 3 dødsfald samtidig. Kriminalkommissær Rutledge fra Scotland Yard tilkaldes og udspørger trods stor modstand både høj og lav i landsbyen

Charles Todd
2002
Århus : Klim

Lån bogen på

"Vinger af ild" er en krimi af den klassiske slags, og alligevel en krimi for vores tid. På et herresæde i Cornwall er der sket 3 dødsfald, og kriminalkommissær Ian Rutledge fra Scotland Yard tilkaldes. Rutledge bliver dybt personligt involveret, da det viser sig, at han kender et af ofrene, Olivia Marlowe, kendt under navnet O. A. Manning.

Ian Rutledge mødte vi første gang i ”Stemmen i blodet”. Han har deltaget i 1. verdenskrig i Frankrig, og det har mærket ham, måske for evigt. Rutledge lider af granatchok, som han har været indlagt for i lang tid, men han har formået at holde det hemmeligt, tror han.
Han har hele tiden en stemme i hovedet. Stemmen tilhører Hamish, en soldat som Rutledge måtte henrette, fordi han nægtede at deltage i flere slag. Stemmen følger ham med skarpe og ironiske kommentarer til alle hans gøremål.

I samfundet er der ikke den store forståelse for Rutledges sygdom, og derfor forsøger han som sagt at holde den hemmelig. Krigens helte skal være ”rigtige” mænd, ikke tøsedrenge, der bryder sammen. Det mener selv hans kæreste Jean, som har brudt med ham, fordi den mand, der vendte hjem fra krigen, gjorde hende bange.

Udover Rutledges store psykiske problemer har han en fjende på Scotland Yard, det ved han bare ikke. Kriminalinspektør Bowles har formodentlig fået et anonymt tip om Rutledges indlæggelse og sygdom og prøver at bruge det imod ham.

Romanen mikser på bedste vis alle disse ingredienser sammen, og Charles Todds spændende cocktail er en brandgod krimi.

Oversat af Michael Krefeld. Klim, 2002. 270 sider. Kr 285,-