Verdenssamleren af Ilija Trojanow

Oprettet: 16.05.2011 - 09:36

Bog: "Verdenssamleren" af Ilija Trojanow

Hovedpersonen er den engelske opdagelsesrejsende, Sir Richard Francis Burton, hvis rejser i Indien, Mekka og Østafrika beskrives af og fortælles med flere stemmer

Ilija Trojanow
Mone Hvass
Tiderne Skifter

Eventyrlig biografisk roman om den britiske opdagelsesrejsende Richard Francis Burton.

Richard Francis Burton blev kendt som britisk officer i midten af 1800-tallet. Han rejste og udforskede primært i Indien, Arabien og Afrika og blev en fornem eksponent for det kraftigt ekspanderende victorianske England.

Forfatteren, den bulgarsk-fødte tysksprogede Ilija Trojanows fascination af Burton går helt tilbage til barndommen. Forfatterens betagelse er stadig intakt og kan tydeligt ses i ’Verdenssamleren’ hvor beskrivelsen af Richard Francis Burton – både som opdagelsesrejsende, soldat og ikke mindst som menneske er fremherskende.

Burtons meritter som eventyrer, arkæolog, spion, diplomat, forfatter og tilsvarende oversætter af væsentlig fremmed litteratur gør ham til netop den bemærkelsesværdige person, som Trajanow på ganske levende vis får delagtiggjort for os læsere.

Mødet med forskellige kulturer er et af de bærende temaer i romanen. Burton er i den grad egnet til at tilpasse sig omstændighederne, om det kræver sprogtilegnelse, sult eller nye klæder, så kan han det. Et naturligt sprogøre har uden tvivl hjulpet Burton på vej, men han lever sig i den grad ind i de kulturer ham møder og iagttager - og han bliver budt velkommen.

Trajanows beskrivelse af Burton rummer barndommens fascination og indlevelse, og personen Richard Francis Burtons mange meritter lægger i den grad op til det.

’Verdenssamleren’ er en underholdende og rigtig godt skrevet eventyrroman om en af de væsentligste britiske opdagelsesrejsende og indsigtsfulde personligheder på verdenslandkortet i 1800-tallet.