Verdensfortællerne af Dan Mygind

Oprettet: 14.06.2017 - 09:14

Bog: "Verdensfortællerne" af Dan Mygind

Science fiction. I en nær fremtid har Christian Dyrkøb skrevet en bog om konspirationsteorier.

Dan Mygind
Science Fiction Cirklen

Vellykket dansk science fiction om tankekontrol og hjernemanipulation udformet som en solid spændingsroman.

Dan Mygind, der er uddannet datalog, har skrevet adskillelige noveller, men denne historie er hans debut som romanforfatter. Bag udgivelsen ligger en forlagskontrakt, som forfatteren vandt i tæt konkurrence med andre lovende forfattere, og det prisvindende resultat er blevet en særdeles glimrende og tankevækkende historie. Film og romaner som ’Johnny Mnemonic’ og ’The Matrix’ er nærtliggende sammenligner, og Mygind klarer sig ganske glimrende i dette fornemme selskab.

Romanen foregår i en nær fremtid, hvor forfatteren Christian Dyrkøb har færdiggjort sin roman ”Verdensfortællerne”, som han fik inspirationen til gennem en mystisk mail fra en ukendt person.

I romanen gennemgår Christian en række virkelige hændelser, hvor journalister, videnskabsmænd og sikkerhedsfolk er omkommet på mystisk vis, angiveligt som følge af hemmelige organisationers forsøg på hemmeligholdelse.

Christian forsøger, at få sit manuskript udgivet, men først da han kommer i kontakt med den gådefulde forlagsredaktør Terry Oswald, synes der at ske noget positivt. Christian underskriver en kontrakt og kommer gennem Terry i forbindelse med en aktivistgruppe, der kæmper mod IT-teknologiens potentielle farer og trusler, og nu tager begivenhederne fart. Andre er tilsyneladende ude på at få stoppet både udgivelsen og aktivisterne.

Langt hen ad vejen fungerer romanen som en glimrende spændingsroman, men med tilføjelsen af alternative verdener og avanceret videnskab løftes historien til et højere niveau, og resultatet er både spændende og tankevækkende.

Muligheden for at kontrollere hjernen og skabe alternative virkeligheder fremmaner et skræmmende billede af misbrug og manipulation, og selvom det (forhåbentlig) ikke er muligt endnu, så virker plottet særdeles veldokumenteret. Historien er skruet godt sammen, og Mygind er en yderst glimrende skribent, så alt i alt et romanen et meget vellykket bud på en ny gedigen dansk Science Fiction.