Verdens værste tour af Jens Alstrup

Oprettet: 14.12.2004 - 09:37

Bog: "Verdens værste tour" af

Jens Alstrups (f. 1962) beskrivelse af sin og to venners cykeltur gennem Sibirien i 1996 - fra Magadan i øst til Perm i vest

2004
Borgen

Lån bogen på

Tre danskere forsøgte i 1996 at blive de første til at krydse Sibirien på cykel. Hvorfor gik det galt, hvorfor blev det ”verdens værste tour”?

8 år har det taget for Jens Alstrup at skrive denne meget ærlige bog om sine oplevelser på cykel i Sibirien i 1996. Det er blevet til en meget personlig beretning om en tur, som måtte ende galt, og om hvordan det har taget ham meget lang tid at komme over de personlige nederlag og genvinde sit selvværd.

Det var ellers lagt stort an – Jens Alstrup have fået ideen til at cykle fra Magadan i øst gennem Sibirien til Perm ved Uralbjergene ved at læse Hjalte Tin og Nina Rasmussens bog om deres tur på motorcykel i Sovjetunionen. Morten var tidligere elitecykelrytter, Søren var en god løber - og Jens tidligere storryger og storspiser. Jens var først begyndt at cykle i en sen alder; han kunne cykle langt, men ikke hurtigt i modsætning til de to andre – så allerede dér opstod der problemer.

Desuden var der forskellige formål med turen. Ud over at være de første til at krydse Sibirien på cykel ønskede Jens at skabe kontakter til de lokale – så godt det nu kan lade sig gøre, når man ikke kan sproget – og opleve landskabet og naturen, mens det for de to andre gjaldt om at cykle turen så hurtigt som muligt.

Det går selvfølgelig galt, de bliver uvenner om stort set alt, og det ender med, at Jens bliver hægtet af. De to forsøger at gennemføre turen, men de må opgive, hvorimod Jens faktisk kommer i mål i Perm.

På mange måder synes jeg, bogen virker som et indlæg i en strid; Morten og Søren har lavet en tv-udsendelse om turen i deres version, og her kommer så Jens’ version. Men det er også en spændende beretning om nogle – måske naive – menneskers forsøg på at leve en drøm ud.

Borgen, 2004. 302 sider : ill. Kr 299,-

Se Jens Alstrups site med fotos fra turen