Venusmisundelse af Louise Bagshawe

Oprettet: 01.04.2000 - 08:00

Bog: "Venusmisundelse" af Louise Bagshawe

Alexandra Wilde på 27 bor i delelejlighed i London og prøver desperat at omdanne sig selv til en succes. I en rap, humoristisk tone fortæller hun om sine talrige vanskeligheder undervejs

Louise Bagshawe
1999
Vinten

Er man til romaner som Helen Fieldings "Bridget Jones' dagbog", Jane Greens "Helt ærligt" og Arabella Weirs "Ser jeg tyk ud i det her?", er denne bog lige sagen! Kvindeliv og selvværd sættes i fokus i denne varme og realistiske bog, der med humor og skarp selvironi fortæller om en kvindes udvikling. Et brag af en debut der bare må læses!!

Kvinden i bogen er den 27-årige Alexandra Wilde, der forsøger at få tilværelsen til at køre på skinner. Hun bor i London i et bofællesskab med søsteren Gail og veninderne Keisha og Bronwen, der alle har fuld tryk på karrieren, ser blændende ud, tjener styrtende og altid har mindst én mand i deres liv. Prinsen på den hvide hest har Alexandra endnu ikke mødt, i stedet indleder hun et stormende forhold til sin gifte chef, den attraktive og charmerende Seamus Mahon.
I en tid er Alexandra i den syvende himmel, lever nærmest af kærlighed og kildevand, indtil affæren afsløres. Hun mister jobbet og efterhånden sin selvtillid. Bedre bliver det ikke af, at bofællerne stadig har det hele: penge, karrierer, mænd!!
Tom, en gammel ven fra studietiden, spøger hele tiden i Alexandras baghoved. Han bliver kæreste med Gail, hvilket er en pine for Alexandra, da hun efter at have kendt ham i mange år må indse, at hun faktisk selv er forelsket i ham. Bogens klimaks er en pinlig reception, Alexandra afholder på sit nye job som kunstsælger. Receptionen ender i den helt store skandale for Alexandra foran Tom og det meste af Londons jet set, og denne begivenhed ændrer endelig Alexandras liv. Hvordan kan man selv læse i bogen....

"Venusmisundelse" er en let bog, man hurtigt kommer igennem. Den fænger fra første side, fordi den er vanvittig morsom og meget realistisk i sin beskrivelse af single-livet i sen-90'erne. Forfatteren har fingeren på pulsen i forhold til livet blandt de unge, der ikke er helt så unge længere, og som stadig har problemer med livet og kærligheden. Man morer sig herligt over Alexandra, der langt fra er perfekt, hun er temmelig uheldig og kommer ud for mange vanvittige oplevelser, men hun er et sympatisk menneske, og det holder bogen oppe.

Vinten, 1999. 335 sider

BogWeb - 1. april 2000