Ventetid af Marianne Gade

Oprettet: 23.01.2001 - 09:00

Bog: "Ventetid" af Marianne Gade

Under et besøg på sin fødeø genoplever Rosemarie sin følelseskolde barndom, dels gennem sine to barndomsveninder, dels gennem den gamle husbestyrerinde, hvis fortid hang sammen med moderens, og Ros

Marianne Gade
2000
Centrum

I Marianne Gades nye roman "Ventetid" udspiller handlingen sig over en week-end.

Bogens 3 hovedpersoner, Rosemarie, Iben og Nanna , som har kendt hinanden siden gymnasietiden, mødes sammen med deres mænd og børn til den årlige sammenkomst i Rosemaries barndomshjem på Fuglø. Her i barndomshjemmet "huserer" den gamle husbestyrinde Hildegard, som bærer på en stor hemmelighed og en god historie.

Langsomt bliver vi præsenteret for de 3 kvinders liv, som på overfladen ser ud til at være lykkeligt - men lidt efter lidt skrælles lagene af , og bag facaden er der store problemer i kvindernes liv.

Konflikterne kommer for dagens lys, da de mødes og er tvunget til at være sammen på denne lidt ensomme, kolde og tågefyldte ø. Masser af mad, vin og angst skaber grundlaget for, at en lang række ubesvarede spørgsmål bliver bragt til overfladen, og dermed skabes der en vis klarhed over identitet og livsskæbne.

"Ventetid" er en velskrevet historie, som holder læseren i et fast greb til sidste side. Marianne Gade kan bare noget med sit sprog - en virkelig god læseoplevelse. Marianne Gade udkom i 1998 med sin første voksenroman "Frost på udsatte steder".

Centrum, 2000 - 244 sider

Andreas Kommode - 23. januar 2001