Velkommen til festen af Niccolò Ammaniti

Oprettet: 22.07.2011 - 19:31

Bog: "Velkommen til festen" af Niccolò Ammaniti

Den succesfulde og selvfede forfatter Fabrizio Ciba deltager i en depraveret fest med den taberagtige satanistleder Saverio Moneta og en række andre wanabees hos en magtfuld ejendomsspekulant i Rom

Niccolò Ammaniti
Cecilia Jakobsen

”Velkommen til Paradis på jord. Velkommen til Villa Ada. Hold godt fast. En, to, tre afgang.”

Satirisk roman om Italien – kan den fange mig? Ja, i den grad. Selv om jeg mest kender det moderne Italien fra alle historierne om Berlusconis politik og udsvævelser, havde jeg ingen problemer med at lade mig opsluge af beskrivelsen af århundredes fest i Villa Ada.

Den hovedrige og skruppelløse ejendomsspekulant Berlusc.. jeg mener Sasa Chiatti har købt hele Villa Ada, som er en af Roms berømte parker. Han har spenderet ufattelig mange penge på at sætte den i stand – og lukke den af for offentligheden – og nu skal det fejres med en gigantisk fest.

De er der alle sammen – alle VIP’erne: skuespillere, modefolk, kunstnere, politikere, overklassen – ingen tør gå glip af denne enestående mulighed for at vise sig frem for hinanden og for medierne.

Hovedpersonen er den lettere afdankede forfatter Fabrizio Ciba, som ikke rigtig kan komme i gang med sin nye roman. Han deltager kun i festen for senere at kunne skrive om den – det siger han i hvert fald til sig selv.

Derudover er den de fire medlemmer af satansekten Abaddons Uhyrer, som er hyret som tjenestefolk. Lederen, som til daglig er chef for Tyrolerafdelingen i svigerfaderens møbelhus, har en plan. De skal kidnappe en berømt sangerinde og dræbe hende. Og der er også en flok russiske atleter, som er hoppet af under de olympiske lege i Rom i 1960.

Det er ikke for meget at sige, at alt det der kan gå galt går galt, og festen ender i ragnarok, kun Fabrizia Ciba formår at udnytte den til egen fordel.

Vinderne er også indbyggerne i Rom, for efter den frygtelige nat, blev Villa Ada igen kommunal og åben for alle. En vigtig pointe, tror jeg.

Niccolò Ammaiti er en af Italiens mest læste forfattere, på dansk er der to romaner mere: ’Jeg er ikke bange’, 2004 og ’På herrens mark’, 2009.  De er nu på min liste over bøger, jeg vil læse.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• hythlodaeus

fre, 22/07/2011 - 11:22

Tak for anbefalingen - det lyder som en rigtig spændende roman.

Jeg læste "Jeg er ikke bange" for et par år siden - og skrev faktisk en ret begejstret anbefaling af den her på siden - men mit forsæt om at få læst noget mere af Ammaniti gik i vasken. Måske er det på tide at tage projektet op igen?