Vejene: det oprindelige manuskript af Jack Kerouac

Oprettet: 15.12.2008 - 01:00

Bog: "Vejene: det oprindelige manuskript" af Jack Kerouac

Generationsroman om to beatniks' oplevelser som vagabonder på de amerikanske landeveje

Jack Kerouac
Arne Herløv Petersen
Rosinante

'Vejene' var og er stadig en uomgængelig klassiker.

Jack Kerouac demonstrerer sin ambitiøse og sublime fortælleteknik i nærværende bog, der satte nye standarder i amerikansk litteratur. Denne nye udgave har basis i den originale tekst som Kerouac febrilsk nedskrev på kun 3 uger i april 1951.

Mange mente at bogen, akkurat som Joyce’s Ulysses, var ulæselig. Alligevel eller på trods deraf er bogen blevet læst og diskuteret som kun ganske få bøger er blevet.

Vejene fortæller om Jack Kerouac’s møde med amerikanerne og i særdeleshed vennen og inspiratoren Neal Cassady, på en slags dannelsesrejse, hvor han lige på og hårdt indfanger og beskriver tidsånden i efterkrigstidens USA.
Turen på de amerikanske lande- og motorveje går via New York over Denver til San Francisco med afhoppere til bl.a. New Orleans og Mexico. Vejene blev et manifest for beatgenerationen og dens tilhængere, med dens rastløse og åbenhjertige tilgang til livet.
Bogen har i denne nye udgave kraftige selvbiografiske træk og ligner faktisk mere en rejseskildring end en egentlig roman. Lige præcis dette gjorde det nødvendigt for Kerouac i sin tid at redigere navne, tegnsætning m.m., således bogen kunne udgives uden juridiske problemer samt at bogen kunne læses som en roman.

Der hersker dog ingen tvivl om at Jack Kerouac med sin roman Vejene har bidraget til litteraturhistorien, men også til en selvforståelse, der på sit udgivelsestidspunkt og helt frem til blomsterbørnene i 60’erne, ramte en hel generation af primært unge amerikanere.