Vejen til Jerusalem, Tempelridderen, Riget ved vejens ende, Arven efter Arn af Jan Guillou

Oprettet: 01.03.2002 - 09:00

Bog: "Vejen til Jerusalem" af Jan Guillou

Stormandssønnen Arn får hos cisterciensermunkene i Sverige og Danmark den bedste uddannelse, der findes i middelalderens Europa.

Jan Guillou
Modtryk

Korstogsserien - De fire bind i serien er udkommet gennem en periode på 4 år.

Middelalderroman - Arn bliver som lille dreng afleveret til et munkekloster og opdraget af munkebrødrene til en troskyldig og naiv ung mand. Én af munkebrødrene har været tempelridder og lærer Arn at håndtere heste og at kæmpe med sværd. Uden viden om, at hans talenter er noget særligt sendes Arn så ud i verden - som en Don Quijote - og han må selvfølgelig komme grueligt galt afsted.

I anden del følges parallelt Arns drabelige tilværelse som tempelridder og hans elskede Cecilias tilværelse hjemme i Sverige i sit nonnekloster, hvor hun lever en hård tilværelse med personlig forfølgelse og mange ydmygelser.

Arn har udviklet sig til en erfaren tempelridder med stor forståelse for andre kulturer og deres værdier. Han er blevet krigsherre på sin egen borg og drager stor nytte af de lokales viden.

Han nærer ingen blodtørst som de hære af korsriddere, der hele tiden kommer til det hellige land og kaster sig ud i drab på den første vantro, de møder, og som meget hurtigt selv mister livet.

Tredje del følger tilværelsen i Sverige for Arn og Cecilia. Arn er vendt tilbage med masser af guld og et følge af muslimske læger og jødiske håndværkere, som har en viden, der ikke findes i datidens Sverige. Han opbygger sit eget idealsamfund med flere forskellige religioner og kulturer.

Opretter en krigsskole og bygger borg med fæstning efter moderne principper, så den ikke uden videre kan løbes over ende. Mange af hans idéer møder modstand, men han har talentet til at overtale sine modstandere.

Arns broder er blevet en driftig handelsmand, og handlen går livligt mellem hansestæderne, Holland og Norge, hvorfra broderen importerer klipfisk.

I det politiske liv er der masser af intriger og brug for kløgt for at vinde kongekronen og bevare den.

Dronningen og hendes veninder fra klosteret holder møder og bruger list for at få deres meninger igennem.

Fjerde del skildrer en middelalder i Sverige, hvor der begynder at være flere historiske kilder.

Kongens enke og hendes veninder styrer i det skjulte landet i en periode, som siden skulle vise sig at være den lykkeligste. Herefter følger en ulykkelig tid med magtkampe. Kirken blander sig i spillet om magten både politisk og ved hjælp af en urtekyndig biskop. Et korstog til Estland bliver en stor ydmygelse, da det viser sig at være kristnet forinden af Danerne og under deres beskyttelse. Til slut samler én af Arns efterkommere, Birger Jarl, landet i det, der bliver begyndelsen til vor tids Sverige.

Serien har været underholdende og spændende at læse. Den har tendenser til lidt heltedyrkelse og giver associationer til en rigtig drenge/røverroman. Men den er mere end det. Guillou er også ude med et budskab om tolerance over for det fremmede, samtidig med, at han giver et troværdigt billede af den tidlige middelalder i Norden. De fire bind i serien er udkommet gennem en periode på 4 år, hvor jeg efter at have læst det første bind med glad forventning har set frem til de næste.

Vejen til Jerusalem. 1998. 391 sider. Originaltitel: Vägen till Jerusalem

Tempelridderen. 1999. 441 sider. Originaltitel: Tempelriddaren