Varslet af Liz Jensen

Oprettet: 10.12.2010 - 11:35

Bog: "Varslet" af Liz Jensen

Psykologen Gabrielle Fox sidder i kørestol efter en traumatiserende ulykke, og på sit nye job på en lukket ungdomspsykiatrisk afdeling møder hun den 16-årige Bethany Krall - Bethany er stærkt

Liz Jensen
Mich Vraa
Politiken

Hvad nu hvis en psykiatrisk patient, dømt for mord, kunne forudsige naturkatastrofer, og ingen troede på hende? Og hvad nu hvis man troede?

Efter en ulykke som har kostet hende brugen af sine ben, er psykologen Gabrielle Fox stik mod alle anbefalinger vendt tilbage til arbejdsmarkedet. Hun har fået job på en lukket ungdomspsykiatrisk afdeling, hvor hun bliver terapeut for den 16-årige Bethany Krall, som er skizofren og dømt for mordet på sin egen mor. Bethanys tidligere terapeut er stoppet, og Gabrielle kan ikke få besked om hvorfor eller få lov til at se terapeutens noter om Bethany.

Bethany er både farlig og uforudsigelig, og som en del af behandlingen får hun elektrochok. Efter hver behandling fremsiger hun voldsomme forudsigelser om forskellige naturkatastrofer, men det er først efter flere tilfælde, hvor det går op for Gabrielle, at forudsigelsen er gået i opfyldelse, at hun begynder at spekulere på, om Bethany rent faktisk kan forudsige disse katastrofer?

Ved en fest møder Gabrielle fysikeren Frazer Melville, og da hun præsenterer ham for nogle af Bethanys forudsigelser og tegninger, bliver han nysgerrig. Det ser ud til, at der rent videnskabeligt kan findes en forklaring på Bethanys evne. Men kan de overbevise nogen om, at det er sandt? Og vil det overhovedet gøre nogen forskel?

”Varslet” er en interessant og spændende øko-thriller, der foregår i vores nærmeste fremtid, hvor jorden plages af voldsomme naturkatastrofer og stigende temperaturer. Det har fået to ”bevægelser” til at blomstre op; den religiøse Trosbølgen som tror på, at Gud vil hente de retfærdige i en Bortrykkelse før udrensningen af jorden; og Planetarierne der ønsker at lade naturen gå sin gang, så de stærkeste kan overleve. Og så er der alle de almindelige mennesker, som blot tror, at her er tale om et år med særlige vejrforhold.

Liz Jensen skriver godt. Hun kræser for læseren med sproglige perler, men man skal give sig ro til at læse bogen og ikke begynde på den, lige før man skal sove.

På dansk findes også "Louis Drax' niende liv" af Liz Jensen.