Urmageren i Filigree Street af Natasha Pulley

Oprettet: 14.09.2017 - 08:08

Bog: "Urmageren i Filigree Street" af Natasha Pulley

Urmageren i Filigree Street blander steampunk, magisk realisme med britisk og japansk historie. Resultatet er en usædvanlig og hæsblæsende fortælling fra Victoriatidens London.

Natasha Pulley
Rebekka Hjelholt Svendsen
Alhambra

Victoriatidens London danner scenen for denne specielle og ganske fortryllende blanding af historie, mystik og spænding.

Natasha Pulley debuterer med denne imponerende roman, som ikke rigtig kan sammenlignes med noget andet. Historien og det udspekulerede plot rummer ganske vist elementer af klassisk engelsk litteratur, korrekte historiske rammer, lidt Jules Verne, clairvoyance og egentlig også fantasy elementer, men det hele mikses sammen til noget, som bliver helt unikt.

Historien foregår i sidste halvdel af 1800-tallet i London. Thaniel Steepleton er en stille, selvudslettende telegrafisk i indenrigsministeriet. Hans dagligdag er præget af rutiner og kedsomhed, indtil han en dag opdager, at nogen har lagt et fint guldur på hans pude. Hvem og hvorfor ved han ikke, men da uret et halvt år efter redder hans liv ved pludselig at udstøde en høj hyletone, lige inden en bombe sprænger Scotland Yard i luften, beslutter han at finde frem til, hvem der har fremstillet uret. Thaniel opsøger urmageren, Keita Mori, en venlig, ensom tilflytter fra Japan. Mori er et geni med mekaniske opfindelser og sindrige ure, og de to ensomme mænd kommer hurtigt på bølgelængde og indleder et varmt venskab.

Politiet mistænker dog Mori for at stå bag bombesprængningen, og i det hele taget er der noget mystisk ved hele Moris optræden. Tilsyneladende har han en særlig evne til at forudsige fremtiden, og Thaniel splittes snart mellem sine varme følelser for Mori og alle de uforklarlige begivenheder omkring ham. Det hele kompliceres yderligere, da Grace Carrow, en fysikstuderende fra Oxford, kommer ind i billedet.

Historien er egentlig temmelig kompliceret, og handlingen skrider på sine steder lidt for langsomt frem, men lidt efter lidt bliver man fanget af bogens stemning og plot, som hele tiden balancerer fint mellem fakta og spændingsskabende elementer. Pulley har et meget malende sprog og forstår virkelig at fremmane et steningsfyldt billede af datidens London. Beskrivelserne af Moris mange fine opfindelser, især den mekaniske blæksprutte Katsu, er i sig selv mageløse og helt fantastiske. Dertil kommer, at hovedpersonenerne er skildret levende og vedkommende, så alt i alt er ’Urmageren i Filligree Street' en absolut anbefalelsesværdig læseoplevelse.