Ulvetimen af Nina Bolt

Oprettet: 13.05.2008 - 18:06

Bog: "Ulvetimen" af Nina Bolt

Alice og Linda var veninder i gymnasiet i 1980'erne, men mistede forbindelsen -  Alice er enke med datteren Rose, da journalisten Linda opsøger hende, og med hver deres forskellige liv i bagagen ge

Nina Bolt
Tiderne Skifter

Psykologisk roman om to kvinders venskab, hemmeligheder og løgne. Om eksistentielle valg og livets ulvetimer.

Jeg forstår ikke, hvorfor jeg ikke har læst noget af Nina Bolt før! Det er en stor fejl fra min side, og jeg beklager. Men nu er jeg heldigvis begyndt, og jeg stopper ikke igen!

Linda og Alice var veninder i gymnasiet midt i 1980erne. Men de har ikke set hinanden i mere end 20 år. Nu er de begge omkring 40 år og mødes igen. Deres liv har udviklet sig meget forskelligt, siden de sidst så hinanden. Linda er journalist, single, har ingen børn og har boet et utal af steder. Alice er læge, mor til Rose på 11, bor stadig i København og blev gift meget ung.

De befinder sig begge ved et slags vendepunkt i deres liv, hvor de skal finde ud af, hvordan de ønsker livet fremover skal forme sig. Linda er træt og er søgt tilbage til København for at finde hvile og måske sine rødder. Alice befinder sig i et tomrum efter mandens selvmord to år tidligere. Et selvmord, hun overfor datteren betegner som et hjertestop. I det hele taget holder Alice Rose udenfor sine tanker og følelser omkring Filips død. De snakker ikke om Filip, de sørger ikke sammen. Alice siger, at livet går videre, men hun opfører sig bare ikke sådan.

Har de to kvinder noget at sige hinanden nu? Kan de hjælpe hinanden igennem den eksistentielle krise, de begge befinder sig i?

Nina Bolt har skrevet en særdeles god roman om to meget forskellige kvinder. Historien flyder, og såvel handling som persontegning er yders troværdig. Man føler som læser, at man kommer til at kende de to kvinder – også deres mere skjulte sider. Bl.a. fordi man i tilbageblik følger Linda og Alice, fra de mødte hinanden og blev venner og til nu ca. 25 år senere. De har begge nogle spøgelser, de kæmper med, og de lever begge med nogle hemmeligheder og løgne, som egentlig skaber mere kaos end orden i deres liv, de ved bare ikke hvordan, de skal få dem frem i lyset.

Nina Bolt skriver rigtigt godt med stor psykologisk indsigt og forståelse for menneskesindets store kompleksitet.

Tiderne skifter, 2008. 293 sider.