Tilfældet Barbara af Unni Drougge

Oprettet: 23.01.2006 - 13:05

Bog: "Tilfældet Barbara" af Unni Drougge

Barbara er 45 år, gift og psykoterapeut - Hun har været utro med en sicilianer, der ganske ubelejligt dukker op i Stockholm, men med sine nye svømmehalsveninder får hun ironisk og humoristisk vendt

Unni Drougge
Maiken Maigaard
2005
Tiderne Skifter

Velfærdssamfundets middelklasse spiddes let i denne morsomme roman med beretninger fra psykoterapeutens arbejds- og privatliv.

Tyv tror hver mand stjæler. Når man selv har været utro, er man måske tilbøjelig til at mistænke andre for det samme. Barbara synes, at både hendes chef og hendes ægtemand viser klinikkens nye sorte, smukke sekretær lovlig stor opmærksomhed.

Barbara på 45 år er psykoterapeut. Hun lever i et på mange måder lykkeligt ægteskab med akademikeren Bjørn. De har ingen børn, for Bjørn vil ikke have for meget besvær. Han skal passe sin forskning, men det bliver nu ikke til så meget. Barbara har et lidt overbærende forhold til sin selvoptagede mand.

Det har hun også til sine patienter på klinikken. Deres problemer er i hendes øjne lidt luksusagtige. Det kan knage lidt i parforholdet, der kan være lidt slinger i karrieren, men dybt alvorligt er det ikke. Egentlig synes hun, at de kunne tage sig lidt sammen.

Barbara går ofte i svømmehallen, inden hun går på arbejde. Her finder hun et fristed og et fællesskab med en gruppe kvinder, der er meget forskellige. Da der sker noget skelsættende i Barbaras liv, betror hun sig til disse kvinder. Hvorfor er det ikke ægtemanden, der først får nyheden?

Til slut i bogen afsløres en overraskende familierelation mellem én af kvinderne i svømmehallen og én i Barbaras familie. Nogle læsere vil blive rørt over denne 'familiesammenføring', der ovenikøbet kaster en god arv af sig. Andre vil synes, at slutningen er lidt usandsynlig. Jeg hører til de sidste.

Men jeg morede mig over beskrivelsen af de problemer, middelklassen kæmper med i et nordeuropæisk velfærdssamfund. Der skal ikke meget modgang til, før vi søger hjælp hos professionelle. Der er noget befriende ved bogens overbærende og usentimentale beskrivelse af patienterne, der indimellem velfortjent bliver udleveret. Og terapeuten Barbara sparer heller ikke sig selv og sin egen familie.

Unni Drougge er født i 1956 i Lund. Hun er journalist og forfatter. Hun debuterede i 1994. Foruden "Tilfældet Barbara" er "Hella Hells bekendelser" oversat til dansk.

Oversat af Maiken Maigaard. Tiderne Skifter, 2005. 304 sider. Kr 298,-

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016