Tidsmaskinen og Tidens argonauter af H.G. Wells

Oprettet: 14.08.2017 - 22:36

Bog: "Tidsmaskinen og Tidens argonauter" af H. G. Wells

Hovedpersonen "Den Tidsrejsende" rejser langt frem i tiden til ca år 802000 hvor menneskehedens udvikling har resulteret i de to arter, de fredelige eloi og de kødædende og arbejdsomme morloc

H. G. Wells
Niels Dalgaard
Science Fiction Cirklen

En tidsrejsende tager tusinder af år frem i tiden og oplever et skræmmende klassedelt samfund. H.G. Wells klassiker fra 1895 er enkelt skruet sammen, men aldeles banebrydende for sin tid.

I et herreselskab præsenterer en unavngiven person, blot benævnt den Tidsrejsende, sin opfindelse af en tidsrejsemaskine. Resten af selskabet opfatter det mest som en excentrisk spøg og argumenterer for umuligheden af en sådan maskine. Ikke desto mindre erklærer den Tidsrejsende, at han agter at teste maskinen og udforske tiden. Eksperimentet lykkedes og han ender langt ude i fremtiden, hvor flere civilisationer har levet og er gået til grunde, herunder vores egen.

Den Tidsrejsende lander i en klasseopdelt samfund med to racer. Eloierne er små uskyldsrene, pludrende frugtspisende væsner, der tilsyneladende ikke foretager sig andet end at lege i hinandens selskab dagen lang. Til sin rædsel opdager den Tidsrejsende, at deres egentlige funktion er at være spiseligt kvæg for en underjordisk og mere teknologisk udviklet race kaldet Morlockerne. Værre bliver det da Tidsrejsemaskinen forsvinder, stjålet af Morlockerne!

H. G. Wells var en yderst produktiv forfatter ikke blot indenfor science fiction. 1800-tallet var fuld af forestillinger om samfundsudvikling, industrialisering og nye teknologiske opdagelser, tanker og idéer, som afspejler sig i Wells værker. Tidsrejser var set før i litteraturen, men Wells vækker opmærksomhed ved at være den første til at bruge en særlig maskine til at føre en person rundt i tiden. I et glimrende efterord fortæller Niels Dalgaard i genrehistorisk sammenhæng om Wells som forfatter og om baggrunden for ’Tidsmaskinen’.