Tidevand af blod af Rennie Airth

Oprettet: 09.07.2007 - 12:06

Bog: "Tidevand af blod" af Rennie Airth

Krimi fra Sydengland, hvor kriminalkommissær John Madden i 1932 går på pension for at blive landmand, men alligevel involveres i efterforskningen i et makabert mord på en lille pige

Rennie Airth
Jesper Bøllehuus
Århus : Klim

Hvordan møder en morder sine ofre? Hvilken betydning har morderens opvækst i forhold til de ofre han vælger? Kan nogen vide sig sikre?

Dette er den anden roman om kriminalkommissær John Madden, den første hed "Mørkets flod".
John Madden har nu droppet sin karriere som kriminalinspektør og arbejder som landmand. Sammen med sin kone, Helen, kører han tilfældigt gennem en lille sydengelsk by, da en lille pige forsvinder. Både John og Helen, som er læge, involveres i eftersøgningen. John Madden finder den lille pige, som har været udsat for et voldsomt overgreb, hvorefter hun er blevet myrdet.

Sporene viser hen til et sted, hvor vagabonder plejer at mødes, og jagten på den bestialske morder går ind. Sporene peger i én retning, indtil endnu et mord bliver begået i en anden by et par måneder senere. Ofret er lige så maltrakteret denne gang, så alt peger på en seriemorder. Sporene bliver mere og mere mystiske og peger i mange forskellige retninger. Det er ikke en helt almindelig morder.

Bogen foregår lige før nazismen for alvor gør sit indtog i Tyskland, og flere spor peger på, at morderen måske kunne komme derfra. Jagten intensiveres, og John Maddens erfaringer bliver afgørende, da tingene atter udvikler sig i en ny retning. Hans tidligere kolleger involverer ham mere og mere i opklaringen, netop fordi de kan drage nytte af hans viden.

Man kan spørge sig selv, hvordan et menneske kan blive så afstumpet og ondskabsfuldt, at det kan slå et andet menneske ihjel. Her findes der en forklaring på morderens adfærd.

Bogen er velskrevet, meget detaljeret og rummer et stort persongalleri. Der er meget at finde rundt i. Men til dens ros må jeg sige, at den er svær at lægge fra sig, fordi den rummer alt det en roman bør indeholde: historie, spænding og kærlighed.
En forfatter jeg gerne vil læse mere af.