Testamentet af Anne Linnet

Oprettet: 27.12.2012 - 15:27

Bog: "Testamentet" af Anne Linnet

Musikeren Anne Linnets (f. 1953) beretning om musikken og kærligheden i sit liv, om historierne bag sine sange og om de tab, der måtte fordrives med smerte

Anne Linnet
People's Press

”Testamentet” er en modig skildring af de intense oplevelser og erfaringer fra kærlighedens og musikkens verden, der har gjort Anne Linnet til et stærkt menneske og en moden kunstner.

Komponisten, musikeren og sangeren Anne Linnet fortæller i sine erindringer om de stormfulde år i 70’erne og begyndelsen af 80’erne. De er en forsættelse af ”Hvor kommer drømmene fra” fra 2000, der mest handlede om hendes barndom.

Rammen i bogen er hendes barnebarn, der i 2033 modtager breve og dagbøger fra farmoderen i New York. Erindringerne er delt i tre dele: Første bog, Sort og Hvidt, som hver beskriver vigtige perioder i hendes liv.

Som helt ung mødte hun den 11 år ældre musiker, Holger Laumann, som hun fik to børn med. Det var ikke et harmonisk ægteskab, men det lykkedes dem tilsyneladende at skabe et fællesskab omkring børnene i Aarhus. Anne Linnet studerede på konservatoriet og turnerede med sine bands Tears, Shit & Chanel, Anne Linnet Band og Marquis de Sade. I disse år skabte og komponerede hun mange af sine mest kendte og elskede sange.

Men der var langt mere på spil end lige musikken. Der var andre sider af sig selv, hun skulle udleve.  Især den elskede fars død gav hende en smerte og uro, som gjorde, at hun kastede sig ud i seksuelle eksperimenter.  Som en anden Don Juan forførte hun en lang række kvinder og mænd, og hun lod sig også let selv forføre.  Da hun blev introduceret til det sadomasochistiske miljø i New York førte det til nye grænsesøgende oplevelser, og hun dannede i den forbindelse Marquis de Sade.

Forelskelsen og de intense grænsesøgende oplevelser i det seksuelle var også klangbunden i de kunstneriske processer, og mange af hendes bedste sange blev skrevet i nattens mørke og stilhed. Men også på baggrund af sorg og smerte, når den kvinde hun elskede allermest, og som hun kaldte sin sjæls gudinde, ikke lod sig forføre.

Erindringerne er skrevet som en lang dagbog med mange gentagelser fra tournéer, nattelivets fester, dansen på linnedet og den uløselige situation på hjemmefronten. Hvis en mand havde skrevet på samme måde om sin jagt, lyst og forførelse havde det været provokerende! Nøgternt lægger hun sine erfaringer og indsigter frem.  Lysten, den ubændige energi, den tætte kontakt til egne følelser er den kilde, hun øser af i sine kompositioner og sange. Det er et stærkt testamente, hvor vi kommer tæt på dannelsen af kunstneren og mennesket.