Testamentet af Anne Linnet

Oprettet: 27.12.2012 - 15:27

Bog: "Testamentet" af Anne Linnet

Musikeren Anne Linnets (f. 1953) beretning om musikken og kærligheden i sit liv, om historierne bag sine sange og om de tab, der måtte fordrives med smerte

Anne Linnet
People's Press

”Testamentet” er en modig skildring af de intense oplevelser og erfaringer fra kærlighedens og musikkens verden, der har gjort Anne Linnet til et stærkt menneske og en moden kunstner.

Komponisten, musikeren og sangeren Anne Linnet fortæller i sine erindringer om de stormfulde år i 70’erne og begyndelsen af 80’erne. De er en forsættelse af ”Hvor kommer drømmene fra” fra 2000, der mest handlede om hendes barndom.

Rammen i bogen er hendes barnebarn, der i 2033 modtager breve og dagbøger fra farmoderen i New York. Erindringerne er delt i tre dele: Første bog, Sort og Hvidt, som hver beskriver vigtige perioder i hendes liv.

Som helt ung mødte hun den 11 år ældre musiker, Holger Laumann, som hun fik to børn med. Det var ikke et harmonisk ægteskab, men det lykkedes dem tilsyneladende at skabe et fællesskab omkring børnene i Aarhus. Anne Linnet studerede på konservatoriet og turnerede med sine bands Tears, Shit & Chanel, Anne Linnet Band og Marquis de Sade. I disse år skabte og komponerede hun mange af sine mest kendte og elskede sange.

Men der var langt mere på spil end lige musikken. Der var andre sider af sig selv, hun skulle udleve.  Især den elskede fars død gav hende en smerte og uro, som gjorde, at hun kastede sig ud i seksuelle eksperimenter.  Som en anden Don Juan forførte hun en lang række kvinder og mænd, og hun lod sig også let selv forføre.  Da hun blev introduceret til det sadomasochistiske miljø i New York førte det til nye grænsesøgende oplevelser, og hun dannede i den forbindelse Marquis de Sade.

Forelskelsen og de intense grænsesøgende oplevelser i det seksuelle var også klangbunden i de kunstneriske processer, og mange af hendes bedste sange blev skrevet i nattens mørke og stilhed. Men også på baggrund af sorg og smerte, når den kvinde hun elskede allermest, og som hun kaldte sin sjæls gudinde, ikke lod sig forføre.

Erindringerne er skrevet som en lang dagbog med mange gentagelser fra tournéer, nattelivets fester, dansen på linnedet og den uløselige situation på hjemmefronten. Hvis en mand havde skrevet på samme måde om sin jagt, lyst og forførelse havde det været provokerende! Nøgternt lægger hun sine erfaringer og indsigter frem.  Lysten, den ubændige energi, den tætte kontakt til egne følelser er den kilde, hun øser af i sine kompositioner og sange. Det er et stærkt testamente, hvor vi kommer tæt på dannelsen af kunstneren og mennesket.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bog til debat: Hvad mener du med vi

10.12.2015 - 14:58 - Jørgen Dissing Nørgaard

Månedens bog i maj 2016. Velkommen til en forhåbentlig livlig debat om den anden nominerede til DR Romanprisen 2016.    Hvis du vil inspireres kommer her et par links:

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!