Tavshedens smerte af Ayad Akhtar

Oprettet: 23.01.2012 - 14:08

Bog: "Tavshedens smerte" af Ayad Akhtar

Splittet mellem sin kulturelle baggrund og det omgivende samfunds kultur i skellet mellem barndommen og ungdomslivet, begår Hayat nogle frygtelige fejltagelser, der får konsekvenser for ham selv og

Ayad Akhtar
Poul Bratbjerg Hansen
Politiken

Koranen er et svært værk at forstå, Ayad er kun ti år da han prøver sig frem på egen hånd.

Hayat Shah var et barn med store ambitioner. Efter at hans tante Mina flytter ind hos familien begynder Hayat at studere Koranen indgående, samtidig med at han lærer versene udenad. Han er meget fascineret af sin tante, som hjælper ham.

Hayats forældres forhold er ikke særlig godt, men da Mina flytter ind med sin lille søn bliver alting bedre for en tid. Problemerne blegner og moderen får et stort ønske opfyldt. Da Mina forelsker sig i en mand, som ikke er muslim, bryder konflikterne dog ud igen, nu værre end nogensinde før,

'Tavshedens smerte' er Akhtars debutroman. Den er delt op i fire dele og foregår i perioden 1990-95. Familien er amerikansk/muslimsk og dette er en brændbar blanding, hvor de to kulturer virkelig har nogle kæmpe-sammenstød, både omkring tro, opdragelse og kvindens plads i samfundet.

Koranen bliver debatteret meget i denne roman, hvor hovedpersonen Hayat allerede som ung dreng forsøger at forstå teksterne og deres betydning, det betyder at læseren får en anden indsigt i Koranen end ellers, da det meste jo ses igennem drengens øjne, hvilket understreger hvor svært det er for andre at forstå.

Romanen foregår i et middelklassemiljø, hvor faderen arbejder som læge og moderen er hjemmegående husmor. Hayat er enebarn og som dreng får han lov til det meste. Vi får god indsigt i hans følelser og tanker, især set i forhold til alle de indtryk han får fra Koranen, som han ikke helt forstår.

Det er en rigtig flot debutroman, som er interessant og læse. Der er mange ord som er fremmede, og som ikke forklares. Men man kan sagtens finde en sammenhæng i historien, og samtidig får man set Koranen i et andet lys, fordi Hayat netop er så fikseret på, at lære den at kende og forstå den.

Den får fire ud af fem stjerner fordi den er inspirerende og ikke minder om andet jeg har læst.