Stranden af Alex Garland

Oprettet: 03.10.2001 - 08:00

Bog: "Stranden" af Alex Garland

På sin Asien-rejse finder Richard en - efter sigende - uspoleret, paradisisk ø - Men virkeligheden er en delt ø: dels andre rejsende i et utopisk kollektiv, dels bevæbnede vagter og en marihuana-pl

Alex Garland
1998
Munksgaard/Rosinante

Det er utroligt så få bøger der er skrevet om backpackere, taget i betragtning hvor mange unge der hvert år drager ud i verden med rygsækken på nakken.
Hvad oplever de, hvorfor gør de det og får de i det hele taget noget ud af det?

- dette er en af de bedste bøger jeg har læst i årevis! Måske endda nogensinde...
"Stranden" lå på bestsellerlister både i England og USA, men opnåede aldrig helt den samme popularitet i Danmark, underligt nok, for den er helt sin egen, en anderledes historie, der ovenikøbet er blændende velskrevet.

Dette er ikke en af de bøger man læser og derefter siger "Nå" og går videre til den næste. Den vil med tiden gå over i litteraturhistorien som en klassiker og som en bog, der afspejler unge i vor tid. Nogen påstår sågar, at den er ved at opnå kultstatus, måske ikke i Danmark, men helt sikkert i England og USA.

Som mange andre unge er Richard ude og "opleve" verden, han rejser som backpacker i Asien. Han møder mange interessante mennesker på sin rejse og prøver selv lidt af hvert.

I Thailand render han ind i en spøjs fyr, som efterlader et kort over en øde Strand til Richard, - fyren begår selvmord, og Richard må selv finde ud af, om historien om den øde Strand virkelig er sand.

Han indvier et andet par i sin hemmelighed, og sammen begiver de sig ud for at finde Stranden, som skulle være et totalt urørt paradis på jorden.
- men der er slanger i paradis.

Øen er allerede beboet, dels af en gruppe unge, som lever et isoleret og "tilbage til naturen" liv, samt af en gruppe narkohajer, der dyrker marihuana på øen. Ingen af dem er interesseret i at dele øen og deres hemmelighed med andre. For at komme til Stranden skal man svømme gennem en grotte, så det er en velbevaret hemmelighed, hvis ingen gik rundt og delte kort ud om dens placering, altså.
Alt går fint i begyndelsen, men så begynder hverdagen at blive ensformig, kedelig, og gnidninger opstår og det er ikke "tilladt" at forlade paradiset...
Slutningen vil jeg jo ikke afsløre, den må du selv have til gode.

Hvad oplever de, hvorfor gør de det og får de i det hele taget noget ud af det?
En rygsækrejse er ikke kun en måde at se verden på, men også en rejse ind i én selv, en udforskning af ens eget sind og ikke mindst andres.
Nogle elsker det, kan ikke få nok, andre hader det og finder aldrig det de søger - eller måske kan de ikke lide det de finder.

Jeg kunne vældig godt lide bogen og kan ikke finde nok rosende ord om den.
Filmen var dens diametrale modsætning - rædselsfuld. Jeg ved godt man ikke skal sammenligne bog og film, det er to forskellige medier, men det er svært at filmatisere en bestseller, for i en bog er det ikke kun historien der skaber bogen, men også måden den er skrevet på, og det er næsten umuligt at genfinde dette på et lærred. Desværre - efter min mening fejlede den allermest på dens karakteristik af hovedpersonen Richard, en nyklippet, glatbarberet pæn ung mand, altid iført nyvasket og nystrøget T-shirt, hvo'n han end har båret sig ad med det...

Glem filmen - MEN læs bogen, den er oplevelsen værd.

Alex Garland: Stranden. Munksgaard/Rosinante 1998, 485 s. - oversat af Camilla Christensen

Romannet - 3. oktober 2001