Stiklingen af Áudur Ava Ólafsdóttir

Oprettet: 20.04.2009 - 11:27

Bog: "Stiklingen" af Auður Ava Ólafsdóttir

En ung islandsk mand rejser til et kloster i Sydeuropa for at genoprette klostrets legendariske, men nu forfaldne rosenhave - Men den pige, som han uforvarende fik en datter med på Island, dukker o

Erik Skyum-Nielsen
Athene

Islandsk page turner om en smuk og poetisk kærlighedshistorie mellem en far og hans lille datter. Men også om roser, religion og rødvinssauce.

’Stiklingen’ er en fængslende og livsbekræftende roman om en ualmindeligt sød, ung islandsk mand.

Anrljotur er 22 år og ved ikke helt, hvad han vil med sit liv. Kun ved han, at han absolut ikke har lyst til at læse, som hans far ønsker, han skal. Han har kun lyst til at blive gartner, især til at arbejde med roser. Derfor beslutter han sig til at følge sin drøm og rejse til et sydeuropæisk kloster, der er berømt for sin rosenhave.

Ved romanens begyndelse er han netop ved at tage afsked med sin 77-årige far og sin udviklingshæmmede tvillingebror. Moren er død få år tidligere i en trafikulykke. Det er fra sin mor Arnljotur har sin store interesse for roser og haver.

Med sig på rejsen til klostret har Arnljotur tre stiklinger af en ny rosensort, som hans mor havde fremavlet inden sin død. Dem vil han plante i klosterhaven. Og så har han et billede af sin syv måneder gamle datter. Flora Sol blev til ved et uheld efter et enkelt møde med Anna.

Efter et par måneders arbejde får vores hovedperson og jegfortæller besøg af mor og barn. Det kan vist ellers nærmest tælles på en hånd, de gange, de tre har været sammen.

’Stiklingen’ er velskrevet og medrivende – en rigtig ”page turner”. Áudur Ava Olafsdottir har med Arnljotur skabt en meget sympatisk og tænksom ung mand. Arnljotur siger selv, at det eneste, han tænker på, er sex, døden og roser. Men jeg synes nu, hans tankevirksomhed er mere nuanceret end som så. Faktisk har han mange fine overvejelser om børn, kærlighed og livet også. Ligesom religion og det spirituelle er en naturlig del af hans liv og tankeverden.

Beskrivelsen af kærligheden imellem far og datter er smuk og poetisk. Jeg bliver i hvert fald rørt over den unge, rødhårede mands famlende, men naturlige ”tag på” både roser, kvinder og barn.

Áudur Ava Ólafsdóttir modtog i 2008 to islandske litteraturpriser for ’Stiklingen’ og var nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris i år. Det er virkeligt fuldt fortjent! Jeg kan kun give romanen min varmeste anbefaling!