Stigninger og fald af Josefine Klougart

Oprettet: 25.01.2010 - 12:22

Bog: "Stigninger og fald" af Josefine Klougart

I et lyrisk sprog beskriver en pige sin barndoms landskaber på Mols - og det både naturens og sindets landskaber.

Josefine Klougart
Rosinante

Sansemættet, poetisk og meget talentfuld debutroman om barndommens landskab - og Mols ...

Hovedperson og jegfortæller i ’Stigninger og fald’ er pigen Josefine. Hun fortæller om sit liv og sin barndom på Mols i 1980erne og 1990erne; om sine forældre og sine to søstre og om hesten Molly, som hun får i første kapitel af romanen og siger farvel til i sidste.

Josefine er et iagttagende, reflekterende og meget sansende barn. Hun ser og fornemmer sin familie og deres sindstilstande. Det er ikke, fordi det er en barndom og en familie med voldsomme oplevelser og traumer, på ingen måde. Josefine fortæller om en nærmest helt almindelig barndom i en kernefamilie med mor, far og tre piger.

Barndomserindringerne er heller ikke fortalt i en kronologisk rækkefølge, men som nedslag i en bevidsthedsstrøm. Sådan som erindringer jo netop tit dukker op i ens bevidsthed. Derfor kan det også godt være lidt svært at komme i gang med romanen, men giv endelig ikke op, for så snart man som læser er kommet ind i Josefines barndomsverden, gribes man af det smukke, sansemættede og meget lyriske sprog, af de fortættede billeder og af erindringer, der vækker minder fra ens egen barndom.

Men det er ikke kun familien, Josefine skildrer. Det er i høj grad også naturen og landskabet på Mols. Det er de stigninger og fald, der er en stor del af barndommens landskab.

Jeg går ud fra, at hovedpersonen Josefine er forfatteren Josefines alter ego. Det ser ud til at passe med både alder og sted for opvækst. Forfatteren Josefine Klougart er født på Mols i 1985. Hun har læst kunsthistorie og litteraturhistorie på Århus Universitet. Nu er hun elev på Forfatterskolen. Man kan godt mærke, at hun arbejder meget bevidst med sproget i sin roman. Men det skygger på ingen måde for et stort talent for at fortælle en god historie og for at se og sanse sin omverden. Josefine Klougart er kun 24 år. Trods det udviser hun en imponerende sikkerhed og også modenhed i sit valg af ord og billeder. Jeg glæder mig i den grad til at læse mere!