Sort hul af Charles Burns

Oprettet: 24.06.2013 - 09:25

Bog: "Sort hul" af Charles Burns

Tegneserie - graphic novel. En mystisk sygdom, som viser sig efter den første seksuelle kontakt, rammer unge i forstæderne i 1970'ernes Seattle.

Charles Burns
Fahrenheit

'Sort hul' tegner et dystert og skræmmende billede af 70’ernes USA, hvor en ny mystisk sygdom hærger blandt teenagerne og bidrager til at understrege pubertetens i forvejen usikre år.

Det var med en vis spænding, at jeg kastede mig over at læse min første graphic novel. Jeg har som yngre læst mange tegneserier, men stoppede på et tidspunkt og har efterfølgende følt, at billeder snarere forstyrrer min egen forestilling og fantasi om personer og omgivelser, end komplementerer den. Det var heldigvis et kærkomment gensyn med tegneserien som medie, da jeg åbnede Sort hul.

Historien foregår i 70’ernes USA og man følger en række teenagere, der får deres dage og nætter til at gå med at drikke sig fulde og ryge sig skæve.

Vi følger især de tre hovedpersoner Keith, Chris og Rob. Rob har smittet Chris med den nye mystiske seksuelt overførte sygdom, som gør nogle af de smittede til rene uhyrer at se på, mens andre kun får små og mere diskrete symptomer.

Keith er mere eller mindre hemmeligt forelsket i Chris, men bliver ret chokeret over at finde ud af, at hun bærer smitten og er blevet ”en af dem”.

Chris er flygtet ud i skoven, hvor en mindre gruppe af smittede, har bosat sig, efter at hendes klassekammerater har opdaget, at hun bærer smitten. Hendes symptomer på smitten viser sig ved, at hun skifter ”ham”. Hun kan simpelthen trække det øverste lag hud af i ét stykke.

Historien bevæger sig frem og tilbage i tiden og veksler mellem forestillinger/drømme og virkelighed, så vi delvist følger personerne i nuet, men også hvordan de er kommet dertil.

Historien i sig selv er en dyster fortælling om at være usikker teenager. Om frygten for at være anderledes og for ikke vide, hvad der venter én i fremtiden.

Når man så lægger de skarpe sort/hvide illustrationer oveni, hvoraf de fleste er hvid på sort, giver det en ekstra dimension til den uhyggelige stemning, hvor man spændt bladrer om til næste side, for at se, hvilke uhyrligheder der venter.

Sort hul er absolut en spændende bog og den har nogle rigtig flotte illustrationer, som virkelig understreger stemningen i fortællingen. Men det er også en historie med mange lag og megen symbolik, så den kræver også en vis koncentration og ro, når man går i gang med den.

Selvom bogen handler om unge, henvender den sig ikke kun til det unge publikum, men når meget bredere ud. Når jeg, der som voksen læser bogen, gribes af historien, er det delvist også fordi jeg stadig kan genkende usikkerheden og andre følelser fra min egen pubertet i en - ikke særlig fjern - fortid.

Skrevet af Monica Severin