Som om af Kristina Stoltz

Oprettet: 13.05.2016 - 08:32

Bog: "Som om" af Kristina Stoltz

Fanny vågner en morgen bælgøjet - Hendes ægteskab er i krise og hun har mistet orienteringen i sit liv - En fortælling om skilsmisse, kærlighed og de tråde ens barndom trækker til voksenlivet

Kristina Stoltz
Rosinante

En roman om kærlighed og familierelationer i spændet mellem barndommens frie rammer og den moderne kernefamilie. Ikke sådan lige at ryste af sig.

Kristina Stoltz’ seneste roman handler om kærlighed og de tråde barndommen trækker til voksenlivet. Barndommens frie rammer sættes i skarp kontrast til den moderne kernefamilie i skildringen af, hvordan relationerne ændrer sig, når familien er i opbrud.

Fanny vågner en morgen og er bælgøjet. Alt ses som i en tåge og hun har svært ved at orientere sig. Lægerne kan ikke finde ud af, hvad der er galt og Fanny selv mistænker sit kriseramte ægteskab. Manden har en depression og Fanny selv har mistet orienteringen i sit liv.

Fanny vokser op i 1980’erne på Christianshavn i noget, der minder om et kollektiv. Et af romanens centrale temaer er forholdet til faren, som er psykisk ustabil. Han vækker ofte Fanny om natten og tager hende med på svir. Dagen derpå må Fanny agere brødbetynget medskyldig overfor moren og lyve om farens kvindelige bekendtskaber.

Handlingen sakser mellem Fannys opvækst i 1980'erne og nutiden og trækker dermed tråde fra en opvækst under frie rammer til den moderne kernefamilie. Det er en kærlighedshistorie om den ubetingede kærlighed mellem børn og forældre og mellem ægtefolk, der har svært ved at finde ud af det med hinanden.

Kristina Stoltz' skrivestil er realistisk og virkelighedsnær, hvilket bringer læseren helt tæt på Fannys indre følelsesliv og tanker. En roman med noget på hjerte, som ikke er sådan lige at ryste af sig.

Oprindeligt skrevet af Line Hoffgaard, Litteratursiden.