Som landet ligger af Richard Ford

Oprettet: 17.12.2007 - 13:06

Bog: "Som landet ligger" af Richard Ford

Frank Bascombe er faldet til ro som 52-årig og mener, at tilværelsen er stille og forudsigelig. Hans kones ex-mands pludselige opdukken og en kræftdiagnose ødelægger dog den illusion

Richard Ford
Arne Herløv Petersen
Tiderne Skifter

"Som landet ligger" er en fremragende bog om USA ved årtusindskiftet. Richard Ford’s tredje og sidste del om Frank Bascombe sætter sin helt egen standard for litteraturen i dag.

Den årlige Thanksgiving-middag med familien er nært forestående og Frank Bascombe gør status på sit liv, som det er, og som det har været – men i høj grad også som det gerne må blive.

Richard Ford bruger højtiden i "Som landet ligger" på samme vis som i de to første bøger i serien, "Sportsjournalisten" og "Uafhængighedsdag", som naturlige samlingspunkter, hvor familien hygger, glædes og græder sammen. Temaerne i Fords bøger er almengyldige: tabt og genfødt kærlighed, far og søn-problematikken, sygdom og død samt politik og økonomi.

Forstadsfilosoffen Frank Bascombe er blevet 55 år og giver os faktisk meningen med livet via de oplevelser og erfaringer, han har af de ovennævnte temaer.
Det lyder måske halvkedeligt og trist, men tværtimod er jeg i tvivl om Richard Ford’s bog virkelig kun er fiktion og ikke en sublim selvhjælpsbog, for "Som landet ligger" efterlod mig med et smil på læben og en fornyet energi.

Tilsammen udgør de tre romaners knap 1500 sider et stykke beskrivende americana om de sidste par årtier i det 20. århundrede. Bogen er en flot skrevet roman om en mand og hans land, en mand der blandt andet glæder sig til, at han qua hans fremskredne alder ikke vil møde så mange forhindringer og omvæltninger i årene der kommer. Det skal bemærkes at bogen slutter, inden vi ved at Bush vinder over Gore, samt at 9/11 2001 spøger forude!

"Som landet ligger" er ganske enkelt fremragende litteratur – og bogen giver en kærkommen lejlighed til at genlæse de to første Frank Bascombe-romaner.

Oversat af Arne Herløv Petersen. Tiderne Skifter, 2007. 541 sider.