Som i himmelen af Niall Williams

Oprettet: 01.12.2000 - 09:00

Bog: "Som i himmelen" af Niall Williams

I det vestlige Irland lever Stephen Griffin som sky og ensom skolelærer, mens hans far kun ønsker at blive forenet i himmelen med sin afdøde hustru og datter.

Niall Williams
2000

Det er Niall Williams anden bog på dansk - den første: "Fire kærlighedsbreve" kom i 1997. Begge bøger er meget romantiske kærlighedsromaner - der foregår på Irlands vestkyst.

Denne har en lidt fåret og kejtet skolelærer som hovedperson. Stephen Griffin er vokset op i Dublin, hans mor og søster døde i en færdselsulykke, da han var barn, og faderen og Stephen er aldrig rigtig kommet over det. De har heller aldrig talt sammen om det - han er fast overbevist om, at til ham er der kun uheld, ulykke og sorg i dette liv. Lige indtil han går til en koncert med Gabriella Castoldi - en italiener bosiddende i Irland. Hun er lige så præget af sin deprimerende barndom i Venedig, som han er af sin - og lige så overbevist om, at der er mest ulykke og sorg i livet. Han bliver forelsket over al måde - og skal igennem store sindsbevægelser før det omsider lykkes for de to at skabe sig et liv - for det gør de nemlig.

Der er mange smukke passager i bogen - Stephens far, skrædderen Philip Griffin, er beskrevet som utroligt rørende i sin store længsel efter at genforenes med sin kone i det hinsides. Irlands landskab og vejr spiller en væsentlig rolle i bogen - og efter at have læst på forfatterens hjemmeside, at han har fravalgt karriere og liv i New York for en tilværelse i County Clare sammen med sin kone, bliver det meget forståeligt, hvorfor landet spiller så stor rolle.

I min naivitet har jeg troet, at forfatteren var en kvinde. Dels kender jeg ingen mandlige forfattere, der skriver så romantisk, som han gør, dels minder han mig utrolig meget om Alice Hoffman. Der er den samme lethed i deres bøger - den samme magi og sprogtone.

Kan anbefales på det varmeste - og Irlandsfreaks vil falde i svime over den.

Gyldendal, 2000. 315 sider.

BogWeb - 1. december 2000