Soloalbum af Benjamin von Stuckrad-Barre

Oprettet: 01.10.2004 - 08:36

Bog: "Soloalbum" af Benjamin von Stuckrad-Barre

Opbygget som en grammofonplade med A- og B-side, og kapiteloverskrifter lånt fra Oasis' sange, fortæller en ung mand i en tysk storby om ungdomskulturens rastløse actionland med venner, kvinder, fe

2000
Fremad

En nærmest pinagtigt intim og morsom beskrivelse af en ung tysk mands liv et års tid i eksistentiel krise. Kan man finde livsmening gennem bandet Oasis, stoffer og sex?

Anbefalet af musikbibliotekar Thomas Damsholt, Allerød Bibliotek

Lån bogen på Bibliotek.dk

Hovedpersonen, der er i midten af 20’erne, er forladt af sin elskede kæreste, har job i den overfladiske musikbranche og bor i en meget forsømt lejlighed. Han har svært ved at finde en mening med livet.

Hvilket livsindhold kan en ung mand hér i slutningen af 90´erne, hvor romanen udspilles, fylde sit liv med? Naturligvis pop-mytologi - i dette tilfælde særligt yndlingsbandet Oasis´ musik og historie - og fester med indtagelse af diverse stoffer og jagt på ligegyldige knald – ligegyldige, eftersom den elskede jo er væk.

Som titlen antyder, er hovedpersonen besat af musik: Kapitlerne i bogen har navn efter Oasis-sange, og når hans og vennernes filosoferen når sit højeste, er emnet, om man faktisk kan sige, at cd-singler har en a-side eller en b-side, når nu kun een side kan afspilles?

Selvydmygelsen i forsøget på at få ekskæresten tilbage er enorm - det er tåkrympende læsning, men også genkendeligt og meget underholdende. Læsere af Nick Hornbys "High Fidelity" eller f.eks Claes Holmströms "Tredje sten fra solen" vil elske denne bog. Den skriver sig nutidigt ind i den stolte "ung mand søger livsindhold gennem fortabelse"-genre, som også Hamsun, Hemingway, Henry Miller og Jack Kerouac har bidraget - noget mere vægtigt - til.

På dansk ved Michael Krefeld. Fremad, 2000. 219 sider